torsdag 24 november 2011

Brett och mycket av allt

- Progressiv utvecklingslust bakom Grandpas digitala strategi

En småregnig novembermorgon möter Martin Sundberg upp utanför Grandpas butik på Söder i Stockholm. Martin är en av Grandpas tre grundare och marknadsföringsansvarig. Vi träffas för att prata om företagets digitala strategi, eftersom den upplevs just så: påtagligt strategisk. En känsla som - ska det visa sig - kanske inte stämmer helt och fullt med sanningen.


Grandpa startade upp 2003 i den butik där vi nu sitter, på Södermannagatan 21 i Stockholm. Fyra år senare öppnades butik nummer två på Kungsholmen. Ytterligare ett par år senare öppnades den tredje butiken, på Magasinsgatan i Göteborg. Utbudet spänner över skandinaviskt och internationellt mode, prylar, böcker, inredning och möbler.

- Att vi skulle ha en hemsida var självklart redan från början. Egentligen hade vi inte råd och det var rätt oklart vad den skulle innehålla. Men vi skulle ha en. Vi fick hjälp att komma igång för en rätt liten kostnad, genom en polares lilla byrå. Vi satt där, letade typsnitt tillsammans och lade upp information om företaget.

2008 var det dags att köra igång webbshoppen. Ett betydligt dyrare projekt som krävde en större byrå och lånade pengar för att kunna genomföras. De tre grundarna – Martin, Jonas Pelz och Anders Johansson – såg potential i e-handel, men var inte beredda på allt det merjobb som webbshoppen skulle föra med sig.


- Vi tänkte nog att webbshoppen i princip skulle rulla på av sig själv, utan några direkta merkostnader att tala om. Men jävlar vad fel vi hade. Det är den dyraste av alla våra butiker. Det är så många delar som kostar: en bra logistisk plattform med bra lösningar, avtal och kopplingar, posten, kreditföretag…

Grandpa erbjuder i stort sett hela sitt sortiment på nätet, även prylar och inredning. Det komplicerar processerna och gör lösningarna dyrare. Konkurrenskraften mellan byråerna som hade erfarenhet av att arbeta med e-handelsluppbyggnad var inte heller särskilt stor när Grandpa drog igång, vilket gjorde byråvalet dyrare än planerat.

- Men det har aldrig varit ett alternativ att inte ha webbshop. Det är helt oundvikligt. Nu när vi har satt grundstrukturen, investerat en massa pengar i plattform och arbetstid – plåtning, plocka i, plocka ur osv. – har vi också en organisation som pallar för mycket mer.

Förutom hemsida och webbshop skickar Grandpa ut nyhetsbrev, arbetar aktivt med sociala medie-kanaler och har nyligen startat upp the Grandpa show. Trots det skulle Martin inte säga att de arbetat direkt strategiskt med den digitala marknadsföringen.


- Vi har alltid jobbat brett, men det handlar mer om att vi har velat göra väldigt mycket på en gång. Kommunikationen är ju jätteviktig. Nyhetsbrevet har följt med länge, där har vi alltid varit väldigt bra och roliga och haft en bra öppningsfrekvens. Men det är egentligen först det senaste året som vi blivit bra på att berätta för folk att det finns.

The Grandpa show är en nystartad videoshow som sänds via grandpa.se, nöjesguiden.se och modezine.com/se. Martin understryker värdet av att ha fått in showen på externa kanaler. Från början var tanken främst att den skulle driva in folk till hemsidan – vilket den gör – men troligtvis har den ett ännu större varumärkesbyggande värde.


- Vi har länge känt att vi skulle vilja göra någon form av tv, för att kommunicera vad vi gör, vad vi står för och lyfta intressanta gäster från vårt nätverk. Ända från början har det funnits en vilja att fylla hemsidan med mer än shoppen. Jag skulle gärna ha tid att starta upp Grandpabloggen igen, kanske forma någon typ av medieavdeling. Men som litet företag finns det begränsningar för vad man hinner med.

Grandpa arbetar även med sökord, ett område som Martin menar att de behöver bli bättre på. Just nu är han ensam på marknadsföringssidan men hoppas att framöver kunna stärka kompetensen inom digital marknadsföring.

- Traditionell och digital marknadsföring är så olika, men ändå så lika. Du måste ju vara den du är även på nätet. Är du en flummare måste det synas. Men man måste även ha koll på siffror, uppföljning och statistik. Där tänker jag att det är en annan typ av personlighet som ska till, någon som kan fokusera på Adwords, affiliates och sådana saker. Det handlar som alltid om marknadsmixen, att sprida sitt budskap i olika kanaler och arbeta brett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar