söndag 5 augusti 2012

Digital uppstart

I ivern att starta upp verksamheten efter de sömniga sommarveckorna kan det ligga nära tillhands att nedprioritera vissa delar som inte hör direkt till kärnversamheten. Företagets digitala närvaro blir lätt en sådan. Kanske tänker du att det är bäst att få rull på allt annat först, innan du lägger ner tid på att uppdatera hemsida, blogg osv. Kanske tänker du att du vill få upp ordrar från kunder, få igång försäljning i butik etc, innan du slår dig ner framför datorn. Vi förstår om du tänker så, men vi håller inte med dig. Snarare vill vi råda dig att uppdatera dina digitala kanaler så fort du bara kan, som en första rivstart in i höstsäsongen. Många av dina kunder kommer nämligen att komma den digitala vägen. Många av dem är just nu i färd med att starta upp sin vardag, återgå till sina vanliga konsumtionsmönster, behov och vanor. Se till att inte missa deras köpkraft. Se till att fånga in dem redan idag.


Hemsida
Innebär hösten nya erbjudanden? Kommer ni att dra igång nya kampanjer? Arrangera kundträffar? Har ni genomfört några prishöjningar/-sänkningar? Se till att publicera all färsk information på hemsidan, så fort som möjligt, så att era kunder får koll.

Sociala medier
Nu samlas vi i våra sociala nätverk igen. Kollar in semesterbilder, kommunicerar och letar nya uppdateringar från intressanta företag. Uppdatera din företagssida med nyheter, iögonfallande videos, nya bilder från verksamheten etc. Visa era kunder att ni är igång.


Bloggen
Har ni en existerande blogg - hälsa kunderna välkomna tillbaka efter semestern. Se till att posta frekventa inlägg, minst en gång om dagen, för att signalera att ni är igång med full fart. Fyll ut med mycket inspirationsbilder och lägg gärna upp en kampanjkod el dyl. för lojala läsare.

Autoreply
Glöm inte att ta bort ditt automatiska mailsvar. Har du skrivit att du är tillbaka den 6 augusti och mailsvaret rullar på en vecka extra blir signalerna tvetydiga. Var särskilt vaksam på kundmail under den första perioden och svara ordentligt på alla mail. Annars riskerar du att kunden tappar lusten och i värsta fall väljer en annan leverantör.

Bild 1: Flickr/Trostle
Bild 2: Flickr/deanmeyersnet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar