måndag 5 december 2011

Hemfrid – pionjären

1996. Visst känns det inte sådär vansinnigt längesedan? Åtminstone inte räknat i ”vanlig” tid. Räknat i internet-tid däremot, är det en evighet sedan. Hade man som litet företag en hemsida redan 1996 var man en pionjär, en föregångare. Monica Lindström är med sitt Hemfrid en av dessa pionjärer, som nu vill inspirera andra.

För femton år sedan startade Monica Lindstedt upp sitt företag Hemfrid. Nästan omedelbart efter att verksamheten dragit igång började hon bygga en hemsida. Långt före många andra.

- Jag har en son som är datanörd. Han var på mig med en gång att jag måste finnas på nätet. ”Annars finns man inte”, sa han redan då, 1996. Jag startade företaget själv med begränsade resurser. Vi hade ingen marknadsföringsbudget för den typen av investeringar så min son fick hjälpa mig även att sätta upp hemsidan.


I början hade Monica ingen aktiv strategi för att få in folk på hemsidan, då handlade det mest om att finnas där. Idag ser det annorlunda ut. Nu arbetar de aktivt med bland annat sökord och dagliga uppdateringar. Hemsidan har blivit ett allt viktigare strategiskt verktyg och den kanal där de flesta kunderna kommer in och tar kontakt. Monica berättar att tillströmningen till sidan var relativt linjär under de elva första åren. Förändringen kom 2007, när rutavdraget infördes.

- Rutavdraget innebär att vårt företag blev oerhört intressant för en större kundkrets. Det blev enormt viktigt för oss att finnas och vara beredda. Det är en lärdom jag gärna delar med mig av till andra: att vara beredd om och när saker runt omkring händer, som skapar intresse för just det man säljer.

Hemfrid kombinerar idag innehållet på hemsidan med kommunikation i andra medier. Under hösten har det till exempel rullat tv-reklam som hänvisar till en tävling på hemsidan. Kommunikationsstrategin gör att de kan driva in folk även via andra medier. De har inte arbetat aktivt i sociala medier, utan fokuserat på radio- och tv-reklam kopplad till online-aktiviteter.

- Vi må ha varit tidiga att köra på enligt mottot ”finns man inte på nätet så finns man inte”. Men idag, femton år senare, finns det ingen som kan hävda att det inte är så. Har man inte resurserna själv så tycker jag ändå att man ska försöka skapa en relation med en mindre byrå eller en frilansare som kan hjälpa till.

Som vice ordförande i Företagarna är Monica en av eldsjälarna bakom Ditt Företag Online. Hon berättar att många av Företagarnas medlemmar är företagare sedan länge och att de i mångt och mycket arbetar på som de alltid gjort. Få står först i kön när det gäller tekniska landvinningar och avvaktar gärna lite.

- Problemet är att man ibland kanske väntar lite för länge. Genom Ditt Företag Online gör vi det enklare för våra medlemmar att ta det där steget. Internet är inte någon modefluga, det kommer att bli en allt viktigare kanal. Det är på tiden att hoppa på tåget nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar