fredag 2 december 2011

Think Mobile

I onsdags arrangerade Google inspirationsdagen Think Mobile på Tekniska Museet i Stockholm. På agendan stod kort och gott mobil marknadsföring. Marknadsförare, chefer inom näringslivet, representanter från byråer och andra intresserade fanns på plats för att få mer kött på benen angående hur man som företag med hjälp av mobilen kan möta sina kunder och skapa affärsmöjligheter.


Smartphoneanvändandet har ökat enormt och svenskarna är bland de mest sofistikerade användarna i världen. Allt fler handlar, söker och umgås via mobilen. Google ser på 2011 som året då den mobila revolutionen på allvar fått sitt genombrott. Företagen är dock fortfarande långt efter konsumenterna och har en lång bit kvar att gå när det gäller att dra nytta av alla möjligheter som skapas.

Nedan följer en sammanfattning från några av onsdagens föreläsningar. Fler inlägg från dagen kommer i nästa vecka, då vi bland annat intervjuar Karin Adelsköld från Lilla Gumman samt berättar hur McDonalds, Swedbank och Mr Jet arbetat med mobila strategier för att uppnå sina mål.

Googles Sverigechef Stina Honkamaa inledde med att prata om vikten för företag att ha en mobil strategi. 50 procent av det totala antalet internetuppkopplingar kommer idag från mobila enheter. Konsumenterna finns alltså där, företagen gör det däremot inte. Men utvecklingen går framåt. Bara under årets tredje kvartal har svenska företag investerat mer i mobil utveckling och marknadsföring än under hela förra året.


Google Europes vice VD Matt Britton visade under sin livepresentation upp en rad funktioner som kommer att förenkla det mobila användandet ytterligare.
- Mobil-/smartphoneteknologi är den snabbast växande teknologin mänskligheten någonsin varit med om.
- Hela 70 procent av konsumenterna har köpt någonting via sin mobil.
- E-bay säljer i genomsnitt fyra Ferraris per månad genom transaktioner via mobiler (!)
- Endast 15 procent av företagen har en mobilanpassad hemsida.
- Fler och fler spenderar tid på den mobila webben, snarare än på appar.
- Appar är bra kanaler för företagens existerande kundkrets, men attraherar i mycket liten utsträckning nya kunder. Steg ett måste därför vara att skapa en mobilanpassad sajt.
- Förenklingarna i användandet av smartphones innefattar bättre möjligheter att dela innehåll, gps-styrd sökfunktion av restauranger, barer o.dyl, fotografisk avscanning mm.


Britton avslutade sin demonstration med en liknelse: ”Att inte finnas på nätet, med en mobilanpassad sajt, är som att ha stängt en tisdag. Du tappar en mängd potentiella kunder, som aldrig kommer att hitta dig om du inte finns där de letar.”

Claes Eriksson, Mobile Champion Google Sverige, gav perspektiv på hur fort utvecklingen faktiskt går idag:
- Det tog radio 38 år att nå ut till 50 milj unika användare.
- Det tog tv 13 år att nå ut till 50 milj unika användare.
- Det tog intenet fyra år att nå ut till 50 milj unika användare.
- Det tog smartphone tre år att nå ut till 50 milj unika användare.


Under Q4 2010 såldes det för första gången fler smartphones än datorer. Nio av tio mobiler som säljs i Sverige idag är smartphones. Det har resulterat i en massiv tillströmning av Google-sökningar från mobilen.

Handelshögskolans rockprofessor Michael Dahlén visade på alla de nya möjligheter som samhällets digitalisering fört med sig. Han pratade även om produkternas förmåga att i princip marknadsföra sig själva på nätet. Dahlén menar att det är tydligt att vi inte längre har monopol på vår egen marknadsföring och att det, tvärtom, antagligen finns betydligt fler marknadsförare utanför företagets egen sfär (sociala mediekanaler etc.). Däremot finns det, på grund av nätets massiva utbud, en utmaning i att vara unik i det du erbjuder. Det viktiga blir därför hur du erbjuder det du erbjuder och till vilka du pratar.


Anders Gustavsson, kundansvarig på Google, vägledde åhörarna i hur man kan tänka kring mobil anpassning av hemsida och erbjudande. Med hjälp av funktioner som Sitelinkes, Click to call, Click to website, Click to download och Interactive video kan man segmentera sina kunder, öka användarrelevansen och få mer anpassade annonser. Avslutningsvis listade han fyra konkreta tips för hur man bäst kommunicerar via sin mobila sajt:
1. Var tydlig och relevant.
2. Se till att din kommunikation är snabb, smidig och enkel.
3. Få koll på Analytics. Det hjälper dig att mäta vad som händer på din sajt och hur din kampanjtrafik/annan trafik ser ut.
4. Våga testa!


Mer från dagen kommer alltså i nästa vecka. Ett tidigare inlägg om hur du kommer igång med att mobilanpassa din hemsida hittar du här: http://dittforetagonline.blogspot.com/2011/11/go-mobile.html


Bilder: Anton Östlund

1 kommentar: