onsdag 7 december 2011

Ta ett steg i taget, men börja gå!

- Hemsida viktigare än skrivbord enligt Karin Adelsköld

Karin Adelsköld är skribent, bloggare, journalist, föreläsare och komiker. Säkert har hon, bara sedan vi träffades i måndags, hunnit skaffa sig ett antal titlar till. Sedan hon bytte karriär för några år sedan har det gått fort uppåt/framåt, alla vill ha en bit av Karin. Så även Google, som haffade henne till Think Mobile-eventet i förra veckan.

Karin intog scenen som en välargumenterande energiboost. Med konsumenten i fokus pratade hon om vikten av att förenkla kommunikationen kring alla de tekniska nyheter som ständigt poppar upp till höger och vänster. Jag träffar Karin en knapp vecka efter eventet. Denna gång sitter vi nedsjunkna i skinnsoffor ansikte mot ansikte, men Karins påtagliga energi är den samma. Vi pratar om teknikrädsla, myter, att övervinna sig själv och vikten av att våga testa.


- De flesta småföretagare tror att de måste göra så mycket på en gång, vilket gör att de skiter i det helt. ”Det är ingen idé att ha en hemsida för jag måste ha Facebook och Twitter och uppdatera hela tiden och hej och hå”. Jag rekommenderar alla att börja med en plattform. Alla kan registrera sitt företagsnamn, lägga upp sitt telefonnummer och sin mailadress. Det viktiga är att man tar ett steg i taget och inte registrerar 100 miljoner konton överallt som man bara blir stressad av. Då försvinner lusten.

Sedan 2008 bloggar Karin på lillagumman.se, en blogg som startades för att på ett enkelt sätt informera om tekniska prylar och nyheter. Ingen av initiativtagarna kunde då (enligt dem själva) någonting om teknik, vilket visade sig bli deras största styrka. Nu är flera av dem välanlitade föreläsare, tv-tyckare och skribenter. Karin själv föreläser om nya medier, kreativitet, entreprenörskap, kommunikation och teknik.

- Att mer än en femtedel av de svenska småföretagen inte har en egen hemsida är förskräckligt. Det är ju egentligen det enda man ska ha! Man ska ha en hemsida innan man har ett skrivbord!


Skulle någon söka på ditt företagsnamn på nätet och du då inte dyker upp, menar Karin att risken är stor att du inte anses pålitlig. Att du helt enkelt inte finns. Det betyder som sagt inte att man måste köpa webbdesign av någon för en massa pengar, håll det istället så enkelt som möjligt till dess att du känner att du mäktar med mer.

- Man får se nätet som ett smörgåsbord, där du först och främst äter det du tycker är gott. Man kan inte äta allt på en gång. Då mår man bara illa.

Det största felet småföretagare gör är att tro att det är jättesvårt att bli digital. Karin brukar ta Lilla Gumman som exempel. Den startade som en vanlig blogg, med ett gratis bloggverktyg. När hon började med stand up var det samma sak, hon reggade sitt namn och arbetade med en wordpressplattform. Det tog Karin ungefär fem minuter att lägga upp sin egen hemsida, utan några som helst förkunskaper.

- Man kan testa sig fram. Man kan prova. Tekniken idag är så pass enkel att om man inte förstår direkt kan man hitta svar genom att googla sin fråga. Folk krånglar lätt till det för sig. Företagen också, de är väldigt duktiga på att kommunicera så att det låter svårt. Det gör att man inte fattar att det på riktigt handlar om tre klick med musen, så är hemsidan faktiskt klar!

Enligt en ny undersökning som Karin tagit del av, kommer alla att finnas på nätet år 2020, såväl människor som produkter. Det om någonting visar att det inte räcker för företag att bara finnas ”offline”. Att vara digital kommer snart inte att vara ett val, det kommer att vara en förutsättning.

- Många pratar om en teknisk revolution. Jag skulle säga att det handlar om evolution. Bloggar kommer aldrig att bli ”ute”, de är egentligen bara en kommunikationsform. Interaktionen med kunderna kommer också att leva kvar, den får man som företag lära sig att leva med. Det går heller inte att ”vägra” sociala medier. Att vara människa idag, det är att vara online. Det är bara att hänga med.


Så kommer du igång med din hemsida – Karins tre tips:

1. Vänta inte!
Sätt upp en tillfällig hemsida medan du gör den "riktiga". Allt för många tänker att de ska ha en snygg, designad och påkostad hemsida som kräver mycket jobb och förberedelser, och väljer att inte finnas alls på nätet innan dess. Och så drar det alltid ut på tiden...

2. Gör det själv!
Är du ett litet företag: gör det själv och/eller lär dig att sköta det löpande underhållet själv. Då slipper du kostnader varje gång du ska uppdatera och får dessutom större förståelse för hur det fungerar.

3. Är den mobilanpassad?
Hur ser din hemsida ut i mobilen? Allt fler surfar och söker med mobil. Hur ser din hemsida ut på en liten skärm? Ta en titt och se så att allt ser ok ut.

Bilder: Theresia Köhlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar