Matts Heijbel är Sveriges främsta profil inom storytelling. Med en bakgrund inom journalistik och socialantropologi har han gjort det till sitt uppdrag att fylla Sveriges företagskulturer med berättelser. Genom samtal med ledare, medarbetare och entreprenörer, letar han upp och lyfter företagens unika stories, historia och framtid.
Storytelling handlar om att leta fram ett företags mjuka värden, de berättelser som en gång skapade och som nu bygger verksamheten. Siffror, årtal, prestanda och andra hårda fakta är ointressant - här står människor, samtal och minnesvärda händelser i fokus.
- Jag ser det som en affärsstödjande verksamhet, som bland annat kan användas inom företagskulturellt byggande, interninformation, organisationsutveckling, rekrytering och marknadsföring. Berättelserna som finns inom organisationer och företag kan och bör användas för att nå framgång, menar Matts Heijbel.
Matts håller sig till den internationella benämningen “storytelling”, för att man ska känna igen vad det handlar om. Det finns dock flera dimensioner av begreppet. Lika mycket som det handlar om telling – att berätta någonting, handlar det om listening – att lyssna. Det handlar om att lyssna av en organisation och vara uppmärksam på vad som händer, inte minst på den sociala webben. Vad är mina följare/min målgrupp intresserade av? Vad efterfrågar de och vad behöver de?
- Jag har börjat säga: ”It takes a listener to be a teller”. Det blir viktigare och viktigare, jag talar väldigt mycket om det nu för tiden. Förr i tiden satt man vid lägerelden och berättade, lyssnade. Sen flyttade lägereldarna in i fikarummen. Nu har vi den sociala webben, som helt enkelt är en jäkla massa lägereldar. Det är där man pratar, det är där man måste lyssna. Miljontals lägereldar tända för mig, för dig, för oss. Företagen kommer till mig och frågar vad de ska tänka på när de kommunicerar på den sociala webben. Då säger jag att ”ni ska tänka på att det är samma himla lägereld!” Ni ska inte vara så fokuserade vid själva teknikbiten, det viktiga är vad ni säger och hur ni säger det. Och framföra allt: hur ni lyssnar.
Stora företag vill gärna ha en ”historisk ångvält”, som riktigt mullrar i murbruket - en berättelse som målar upp bilden av ett engagerande, fängslande historiskt skeende. Och visst, den där ”stora berättelsen” kan lägga grunden till mycket kommunikation. Men man får akta sig, menar Matts, med historiska berättelser av den typen, så att man inte kör på med för mycket siffror eller årtal. Då orkar ingen lyssna.
- Berättelser finns i alla företag, stora som små. Många mindre företag är familjeföretag där det ofta finns en mängd historier att plocka ur. Historier är inget man hittar på, det är något man letar upp. Man behöver inte vara så detaljerad. Men däremot ska man försöka att måla upp bilder och få målgruppen att tycka om personerna/företaget som man berättar om. Man argumenterar inte med hästkrafter eller prestanda, man pratar om människor och kärlek. Det handlar om emotionell kommunikation. Jag ska känna någonting.
Matts bästa tips för att komma igång med intern storytelling, eller ”Corporate Storytelling”, som han kallar det, är att tänka in berättelserna i vardagen. Skriv ner idéer när du kommer på dem, berätta om kontexten och tillfället. Varför kom du på det här just nu? Hur kom det sig att du reagerade så här? Samla post it-lappar med idéer som ni tar upp på måndagsmötet. Många fantastiska uppfinningar och produkter med medföljande historier har kommit till på det här sättet.
- Mitt jobb är ju att hitta de här historierna, att plocka fram dem. Håll inte på med massa siffror eller årtal, utan berätta så att folk tycker om dig. Berättelserna kan ni sedan använda i rekryteringsförfaranden, marknadsföring, på den egna hemsidan och till grund för kommunikation i sociala medier. Våga beröra! Alla varumärken, allt från fastighetsskötare till vårdföretag kan beröra med personliga berättelser. Det är bara att plocka fram dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar