Vi har åtskilliga gånger tidigare nämnt bloggen som en möjlig digital marknadsföringskanal. Som företagare har man möjlighet att nå ut med lite mjukare värden och bjuda in till dialog med kunderna. I nya numret av tidningen Skriva ger några av Sveriges mest namnkunniga bloggare sina bästa tips för hur man kan öka antalet läsare. Vi sammanfattar några av deras expertråd i en liten fredagslista för aspirerande företagsbloggare.
Hanna Fridén (http://www.hannafriden.com/)
7000 besökare/vecka
1. Kommunicera din blogg. Kommentera i andras bloggar, skriv intressanta saker, kommentera vad andra skriver och länka till dem.
2. Var trevlig och ge läsarna tänkvärda svar.
3. Hämta inspiration från andra.
4. Mycket bilder!
Clara Lidström (http://www.underbaraclaras.com/)
60 000 besökare/vecka
1. Skriv om aktuella ämnen
2. Tänk kvällstidning - hitta bra rubriker och våga formulera dig vasst!
3. Vårda ditt språk, ingen orkar med särskrivningar eller stavfel
4. Skriv ofta!
Foki (http://fokis.se/)
130 000 läsare/vecka
1. Se till att ha god kontakt med dina läsare. Svara på deras frågor och kommentarer och visa att du bryr dig om dem.
2. Blogga från hjärtat, inte för att du vill bli stor eller känd.
Jessica Björkäng (http://bokhora.se/)
15 000 besökare/vecka
1. Försök hitta en unik vinkel på det ämne du skriver om
2. Registrera dig på alla blogglistor som finns!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar