onsdag 29 februari 2012

E-handel 2012

E-handeln växer. Under 2011 års sista kvartal ökade e-handeln med 13 procent, samtidigt som den traditionella handeln backade något. Julhandeln växte blygsam överlag, medan näthandeln slog alla tidigare rekord. Som vi skrev inför julhandeln i november, ligger böcker, kläder och hemelektronik högst på de digitala försäljningslistorna. Men en riktigt stark bubblare är på frammarsch och väntas utmana toppskiktet ordentligt under 2012. Livsmedelshandeln kommer troligtvis att bli årets stora digitala vinnare. Jonas Arnberg, analytiker på HUI Research, ser ett tydligt skifte, där de nätbaserade livsmedelshandlare som hittills haft det tufft nu kan se fram emot ett bländande starkt ljus i tunneln.


Enligt Arnberg styrs inte e-handeln längre bara av pris, utan mer och mer av bekvämlighet och utbud. Buzzet kring färdigpackade matkassar har florerat ett bra tag, men nu kan det alltså vara dags för det verkliga genomslaget ute i stugorna.

Den totala näthandeln med varor ökade i fjol med nästan 11 procent till 27,7 miljarder kronor, vilket motsvarar 5 procent av den svenska detaljhandeln. I samband med HUI:s prognos för 2012, kom också beskedet att den nederländska detaljhandelsjätten Ahold, som äger 60 procent av Ica, köper e-handelsföretaget Bol.com för 350 miljoner euro. Bol.com är enligt Ahold den mest besökta e-handelssajten i Nederländerna med 3,4 miljoner aktiva kunder.


Ekonomiska kriser och bromsad detaljhandel till trots - e-handeln växer alltså så det knakar. Det digitala tåget har redan börjat tuffa iväg från perrongen. Se till att vara med, det är en resa du inte vill missa.

Bild 1
Bild 2

Källor DN/TT och SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar