torsdag 16 februari 2012

Pr-skolan del tre: Nyhetsgenerering

Tredje delan i vår lilla pr-skola borde kanske egentligen ha publicerats som del ett, eftersom den handlar om ren nyhetsgenerering. Men med kunskaperna från skola ett och två i bagaget, vet ni åtminstone nu hur ni ska paketera de nyheter som detta inlägg förhoppningsvis inspirerar till.

Pr-byrån Westander ger varje år ut Westanders pr-handbok, en grundläggande och pedagogisk dragning av några av pr-arbetets grundpluggar. Nu finns handböckerna även i digitaliserad form att hämta på byråns hemsida.

Pr-handboken presenterar bland annat tio tips rörande nyhetsgenerering. Fem av dem rör nyheter som redan finns i den egna verksamheten – ni sitter på mer smaskigt material än ni tror. Ytterligare fem lyfter möjligheten att skapa nyheter genom lika delar kreativitet och framförhållning. Nedan några av 2011 års mest relevanta tips i något komprimerad, reviderad form.

TIPS PÅ NYHETER SOM NI REDAN HAR:
1. Statistik
Statistik ger intryck av objektivitet och trovärdighet. Det företag/instans som presenterar siffrorna ges dessutom medialt tolkningsföreträde.


2. Ekonomiska resultat
Börsnoterade bolagsresultat är en självklar del av affärspressens redaktionella innehåll. Men även utan att vara börsnoterade kan era resultat vara av stort intresse. Komplettera de statiska resultaten med ett uttalande från er vd, där han eller hon kommenterar den gångna perioden samt ger en framtidsvision/-prognos.

3. Nyanställningar eller ny styrelse
Många branschtidningar har små vinjetter som kort presenterar folk som lämnat, bytt eller börjat nytt jobb. Kolla upp om någon av de mediekanaler som kan vara intressanta för er har något liknande. Högre positioner som vd och/eller andra chefsposter är naturligtvis av störst intresse.

4. Andra företagsnyheter
Har ni fått in en ny, större kund? Har ni knutit samarbetsavtal? Nått nya framgångar, dragit igång utomlands- eller nya produktsatsningar eller kört igång en spännande marknadsföringskampanj? För rätt media kan det vara just den nyhet de letar efter.

TIPS PÅ NYHETER SOM NI KAN SKAPA:
1. Utmärkelser
Har ni vunnit något lokalt/nationellt pris eller tagit emot en företagsrelaterad utmärkelse? Låt media veta!

2. Egna undersökningar
Färska undersökningsresultat får det att vattnas i munnen på de flesta redaktörer. Kanske kan ni utveckla några/något av de resultat som framkommer till en debattartikel?


3. Opinionsundersökningar
Skicka ut en fråga via Sifo, TNS, Novus Opinion eller något annat undersökningsföretag. Koppla frågan till er verksamhet samt till en aktuell samhällsfråga. Återkom med en årlig uppdatering kring hur resultatet ändras år från år.

Använd er kreativitet och skapa er egen lilla nyhetsredaktion som förser media med nyheter. Tänk er att ni sitter vid frukostbordet med tidningen uppslagen framför er. Vad läser ni? Vad vill ni läsa? Vilka nyheter kan ni haka på? Det är bara att köra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar