måndag 27 februari 2012

Tre färdigheter varje modern chef behöver ha

Harvard Business Review tog i 2012 års första nummer en diskussion med experter på framtida strömningar och avhandlade vilka egenskaper dagens ledare bör utveckla för att kunna tackla nutidens utmaningar. Tre egenskaper utkristalliserade sig som särsklit viktiga. Vi sammanfattar experternas svar.

Färdighet ett: Ändra ledarstil efter kultur
För att kunna arbeta bra med utländska kollegor/samarbetspartners, kan du ibland behöva acceptera en känsla av otillräcklighet, inkompetens och svekfullhet gentemot dina egna värderingar.

Globalisering, internet och smidigare kommunikation gör internationell påverkan mer eller mindre oundviklig för allt fler företag. Frågan är vad händer med ditt ledarskap när du plötsligt ska styra över en underdivision i Frankrike, konsulta i USA eller motivera underleverantörer i Indien? Eller varför inte anställa människor på hemmaplan som kommer från en helt annan kultur, vana vid en avvikande arbetsstruktur? Här krävs någonting så futuristiskt som ett ”globalt mind-set”, eller fallenhet för ”kulturellt kodbyte”.


I normala fall är det inte chefer och ledare som behöver anpassa sig efter sina medarbetare, även om detta naturligtvis sker i viss utsträckning. Oftast är det omvända vägen som gäller. I ett internationellt sammanhang däremot, kan det vara värt att sätta vissa värderingar, manér och en inarbetad ledarstil åt sidan. För att lyckas med detta utan att det ska kännas som ett nederlag är det viktigt att du förbereder dig väl. För det första: var väl medveten om de utmaningar du kommer att ställas inför. Undersök vilken typ av ledarskap din nya arbetskraft är van vid och förhåll dig till det. För det andra: gör små men betydelsefulla justeringar som passar det nya sammanhanget men som fortfarande är sanna dina värderingar. För det tredje: försök att se fördelarna, snarare än nackdelarna, med kulturell ledarskapsanpassning. När du väl lärt dig att olika typer av ledarskap passar olika typer av kulturella sammanhang, kommer du att kunna uppskatta din anpassningsförmåga, känna dig mer bekväm i nya kontexter likväl som att hantera nya normer och föreställningar.

Färdighet två: Dra nytta av dina digitala möjligheter
Medan företag blir allt mindre hierarkiska, kommer effektivt användande av digitala nätverk att bli helt fundamentalt för framgång.

Att ha stora digitala nätverk är en sak. Hur du utnyttjar dem och använder dig av dem är en annan. De flesta ledare förstår idag vitsen med att utöka sina sociala, digitala nätverk och aktivt delta i arbetsrelaterade sociala medieinitiativ. Färre förstår hur man som ledare kan använda sig av sina nätverk för att samla information och dra nytta av influenserna för att styra en allt mer internt sammankopplad, samarbetsberoende och allt mindre hierarkisk arbetsstruktur.


För att bygga ett framgångsrikt digitalt nätverk, fokusera på tre saker: rykte, specialkompetens och nätverksposition. I den digitala världen bygger du ditt rykte genom att dela intressant information, visa att du finns i tillgänglig via online-baserade kanaler och uppmuntra andra att sprida och diskutera dina tankar. För att stärka ditt rykte väljer du i din kommunikation att fokusera på din/dina specialkompetens(-er). Tredje steget är att positionera dig. Försök att göra dig själv och din specialkompetens till en ”brygga” mellan grupper som i vanliga fall inte skulle interagera digitalt. Kan du t.ex. sammankoppla studenter på väg ut i arbetslivet med intressanta start up-företag eller organisationer? Använd din expertis och se var du kan skapa mest inflytande och en stark, digital position. Du kan även använda ditt nätverk till att bolla idéer och strategier, inhämta konstruktiv feedback och utföra miniundersökningar som du kan ha nytta av i ditt dagliga arbete som företagsledare.

Färdighet tre: Medvetet splittrat fokus
Istället för att försöka bekämpa distraktion, omfamna din hjärnas naturliga sammansättning för och förmåga att hantera just detta.

Under det senaste decenniet har det totala antalet skickade mail per dag gått från 12 till 247 miljarder. Det totala antalet sms har gått från 400 000 till 4,5 miljarder. Antalet timmar en genomsnittlig arbetare befinner sig online per vecka har gått från 2,7 till 18 timmar.

Dagens arbetare byter fokus i genomsnitt var tredje minut. Många anser att denna ständiga distraktion från online-uppdateringar, mail, sms etc, är ett arbetsmässigt problem. Men frågan är om det inte är så att dagens chefer helt enkelt får lära sig att hantera faktum och till och med dra nytta av det. Faktum är att våra hjärnor är utformade att multitaska, det märker du bara genom att sluta ögonen och låta tankarna vandra en stund. Hur många gånger byter inte tankarna fokus bara under 30 sekunder? Kan det vara så att 2000-talets digitala utveckling faktiskt tar oss närmre mot vad våra hjärnor en gång formades till att göra bäst?


En god 2000-talschef behöver fundera ut hur hon eller han kan få multimedia att fungera till allas fördel. Att titta ut genom fönstret för ett ögonblicks paus och kreativ återhämtning kan likställas med att logga in på en blogg eller ett socialt nätverk, för att ett ögonblick titta på ett nyligen uppladdat foto av den nyfödda systersonen. När du sedan återvänder till dina arbetsuppgifter är det i ett bättre, lättare och mer produktivt tillstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar