Med en dryg månad kvar till jul rustar handeln för köpfest. Men svag konjunktur och oro för Europas ekonomiska utveckling gör prognoserna inför årets julhandel försiktiga. För handel i butik åtminstone. Som Arne Andersson beskriver i inlägget nedan, har e-handeln hittills berörts föga av konjunktursvängningar. 2011 ser inte ut att bli ett undantag. Handelns Utredningsinstitut, HUI, spår att den nätbaserade julhandeln kommer att gå avsevärt bättre än den traditionella, butiksbaserade handeln.
Mellan juli och september växte e-handeln med nästan 11 procent. Övrig handel växte under samma period med blygsamma 0,4 procent. Förutom orsaker som att vi upplever e-handeln bli allt säkrare och leveranserna snabbare, finns ytterligare aspekter som ger e-handeln försprång i sämre tider. Sökmotorer, prisjämförelesesajter etc, gör det möjligt för konsumenter att snabbt få information om sina valmöjligheter. Oavsett om man värdesätter pris, leveranstid eller kvalitet, blir överblicken allt bättre, utbudet allt större, konsumenterna allt mer medvetna och e-handlarna allt mer lyhörda för konsumenternas behov.
I år väntas vi lägga vår internetreserverade julklappsbudget på framför allt böcker, filmer och leksaker. Inte helt oväntat kommer kvinnorna även att handla en hel del kläder, medan männen - helt enligt rådande normer - kommer att lägga sina besparingar på hemelektronik.
Läs mer om e-handelns utveckling i HUI:s rapport här: e-barometern Q3 2011, samt om julhandeln i stort här: Nytt rekord i julhandeln och här: HUI:s julprognos.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar