Seth Godin är entreprenör, bästsäljande författare och världsberömd föreläsare. På sin blogg ger han bland annat handfasta råd och tips om entreprenörskap, marknadsföring, strategiskt tänk och generellt företagande.
För ett tag sedan listade Godin tre spetskompetenser som kan höja chanserna att bli anställd i ett litet företag. Tre egenskaper som en arbetsgivare med stor sannolikhet värdesätter i en rekryteringssituation. Det är som sagt spetskompetenser, relaterade till hur marknaden ser ut för många verksamheter idag 2011.
Frågan är – har du själv de kvalifikationer som Godin listar? Fundera på om det är något område där du inspireras att stärka din egen spetskompentens.
Eller så planerar du helt enkelt att anställa den närmaste tiden. Kanske kan tipsen då guida dig till rätt rekrytering.
Seth Godins trepunktslista över hur du blir attraktiv för ett mindre företag:
1. Lär dig att sälja. Alla har sålt någonting – någon gång – även om senaste gången var när du för femte året i rad försökte få föräldrarnas grannar att köpa samma gamla jultidningar. Många bestämmer sig dock ganska tidigt för att de vare sig vill eller kan sälja. Men vad de här människorna måste förstå, är att de troligtvis aldrig kommer att få ett jobb som inte innebär det minsta lilla uns av försäljning.
Små företag behöver alltid människor som kan sälja, eftersom försäljning betalar för sig självt. Det är ingen utgift, det är en inkomstbringare.
2. Lär dig att skriva. Skrivande är egentligen en form av försäljning. Det är mer skrivande i affärsverksamheter i dag än någonsin tidigare. Utvecklar du dig till att bli en övertygande copywriter är du praktiskt taget en försäljare. Vilket i praktiken innebär att ditt jobb betalar sig.
3. Lär dig att producera extremt bra video- och multimediamaterial. Det här är som med skrivandet, men för folk som inte tycker om att läsa. Kombinerar du dessutom din kompetens med imponerande teknikkunskaper kommer du snabbt att göra dig själv oumbärlig. Jo – du kan lära dig att koda. Bara det faktum att du inte känner för det visar att det är en ovanlig och eftertraktad kompetens.
Beroende på vilken typ av verksamhet du har kan de listade tipsen naturligtvis kännas mer eller mindre relevanta. Men om du någon gång funderar över att vidareutbilda dig inom något område – eller om det helt enkelt dags att anställa – kan det vara en bra lista att hålla i bakhuvudet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar