onsdag 9 november 2011

Få direktkontakt med dina kunder genom nya Google+ Pages

I slutet av juni lanserades Google+, ett nätcommunity och socialt nätverk där du har dina kontakter i olika ”cirklar” baserat på hur du umgås och delar information i det verkliga livet. Cirklarna kan bestå av arbetskollegor, vänner, träningskompisar, familj eller andra kategorier som du själv väljer. Tidigare har Google+ fokuserat på att koppla samman just människor. Men sedan den 8 november finns nu även företag, organisationer, globala varumärken och föreningar av olika slag representerade.


Google+ Pages, eller ”Sidor i Google+”, som tjänsten kallas, blir ett sätt för personer att följa de företag och varumärken som de är särskilt intresserade av. Samtidigt skapas en möjlighet för dessa i sin tur att utveckla en närmare relation med de som följer dem.


Som företag har du kort och gott chansen att bygga upp en direktkontakt med dina befintliga och potentiella kunder. Användarna kan rekommendera dina produkter eller tjänster genom +1 eller lägga till företaget i en av sina cirklar för en mer långsiktig kommunikation. Du kan även ha en face-to-face-dialog med dem via
videochattfunktionen Hangouts. Sidor i Google+ är dessutom sammankopplat med Google sök. När användaren går in på Google och söker efter "+" och därefter den sida ditt företag har satt upp, hamnar han eller hon direkt på sidan i Google+ och kan lägga till den i sina cirklar.

Redan nu har flera företag och organisationer anslutit sig till Sidor i Google+. Bland de mer välkända i finns H&M, Ericsson, FC Barcelona och SAS. För uppdateringar av de senaste nyheterna finns naturligtvis även Google och Google+ med.




Så här sätter du upp Sidor i Google+ och här kan du läsa mer om hur ditt företag kan dra nytta av Sidor i Google+.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar