måndag 21 november 2011

Driv och okunskap kring digitalt entreprenörskap

- Annakarin Nyberg om digitalt företagande och de nya digitala entreprenörerna

Annakarin Nyberg är internetforskare, föreläsare, författare och ambassadör för kvinnors företagande. 2008 disputerade hon med en avhandling som undersöker hur vi i vårt vardagsliv använder och förhåller oss till informationsteknik.


- När jag började med min avhandling 2002 tyckte många att ”men vad spelar det för roll hur vi använder informationsteknik på fritiden, det viktiga är vad vi gör i organisationer och på arbetsplatser”. Idag ser det annorlunda ut, vi lever med datorer och informationsteknik på ett annat sätt. Det är lätt att glömma bort att det har hänt extremt mycket under en kort tidsperiod, att vi som privatpersoner vävt in teknik i många nya sammanhang av våra liv.

I samband med att avhandlingsarbetet närmade sig sitt slut började Annakarin surfa runt på nätet på jakt efter avkopplande, inspirerande läsning. Hon fastnade för några bloggar som skrev om form, färg och foto. En då relativt liten grupp bloggande kvinnor som växte mycket snabbt.

- Eftersom jag är forskare i informatik och följer internetfenomen kände jag ganska tidigt att det var någonting väldigt spännande på gång. Det växte fram bloggnätverk där man peppade varandra och en ny typ av entreprenörskap började ta form. Med utgångspunkt i detta föddes idén till min bok.

Boken ”Digitalt entreprenörskap” följer åtta bloggande kvinnor på deras väg från amatörbloggare till fullfjädrade digitala entreprenörer. Boken visar strategier och förhållningssätt för hur de har byggt sina verksamheter genom att prova sig fram, utforska sociala medier och hela tiden reflektera över konsekvenser av olika beslut – för den digitala entreprenören själv och för dess läsare.

- Många större företag tänker idag att det viktiga är att finnas på nätet, punkt slut. Men det finns ett stort antal viktiga frågor att ställa sig innan man ger sig ut på nätet. Är vi beredda att lägga det jobb som krävs för att hålla kommunikationen levande? Vad ser vi för värde i det här? Hur skall vi ta tillvara på det? En företagsblogg har potential att få många kommentarer. Då måste man vara beredd att hänga med i potentiella diskussioner, dels för att kunna hejda eventuell negativ ryktesspridning och dels för att lära sig vad man kan göra bättre i fråga om de produkter man erbjuder.

Som föreläsare pratar Annakarin om digitalt entreprenörskap ur ett strategiskt perspektiv. Om personer som tar möjligheten att kombinera sociala medier och entreprenörskap. Hon tonar däremot ner de tekniska detaljerna och lyfter istället strategier och förhållningssätt.

- Nya versioner av programvaror ser hela tiden dagens ljus. Vi måste givetvis förstå hur den IT vi använder fungerar! Men det finns viktiga poänger med att skapa mer varaktig kunskap om digitalt entreprenörskap. Vad består när ny IT kommer och går?

Annakarin möter en hel del frågor kring den här typen av entreprenörskap. Många frågor handlar om hur man kan se och ta tillvara på värdet i exempelvis bloggar och hur det egentligen fungerar att driva företag med sociala medier som bas.

- Här finns många spännande utmaningar att ta sig an. De entreprenörer som jag lyfter fram i min bok har mött mycket oförstånd. Deras affärsidéer har förminskats och få har sett värdet i det de gör. Dels handlar det om okunskap, att man helt enkelt inte förstår värdet i arbetet. Dels är det ganska lätt att titta på de här bloggarna och bara se yta och bekräftelsebehov. Man stannar upp vid första intrycket – vid ytan – och ser inte allt meningsskapande som pågår där under.

Entreprenörerna i boken bygger sina företag delvis genom strategiskt relationsskapande. Under lång tid skapar de starka relationer till sina läsare, relationer som även andra företag kan se värde i och dra nytta av.

- Frida Ramstedt, som driver bloggen Trendenser, vet vilka som läser hennes blogg, hur gamla de är, hur de bor osv. Hon genomför mindre undersökningar för att förstå vilka hennes läsare är, samt för att skapa argument för annonsörer som vill betala för annonsplats på hennes sida. Relationen till läsarna är nyckeln.


Tillväxtverket har utsett Annakarin till ambassadör för kvinnors företagande. Ambassadörskapet handlar bland annat om att nyansera föreställningar om vem som kan vara företagare. Ambassadörerna går bland annat ut i skolor och berättar för unga om sitt eget företagande.

- Vi vill visa upp andra förebilder än alla de män som vi möter i tidningarna, som många inte kan identifiera sig med. Jag skriver även om det här i boken, om bilden vi har om vem som kan och inte kan vara företagare idag. Mitt mål är att den nyanseras.

”Digitalt entreprenörskap” ges ut av Studentlitteratur och kommer ut våren 2012. I samband med boksläppet kommer Annakarin Nyberg (http://annakarinnyberg.se/), Clara Lidström
(http://underbaraclaras.com) och Frida Ramstedt (http://trendenser.se/) att erbjuda föreläsningar runt om i Sverige. Information om öppna föreläsningar kommer i ett senare inlägg.

Foto på Annakarin: Malin Grönborg www.malingronborg.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar