fredag 11 november 2011

Få din e-handel att flyga

Du har din affärsplan. Du har din hemsida och en brinnande ambition att visa världen vad du går för. Nu fattas bara sista steget – att få din e-handel att flyga. E-handelsexpert Arne Andersson delar med sig av sin kunskap och ger sina bästa tips för hur man får fart på sin e-handel.


Arne Andersson är Postens talesperson för e-handelsfrågor och arbetar även som affärsutvecklare inom området. Han har på nära håll följt utvecklingen av den traditionella postorderns transformation till den tidiga ”distanshandeln” och dagens e-handel. Arne menar att det troligtvis bara är en tidsfråga innan allt kort och gott kommer att kallas ”handel” och att distributionskanalerna – fysiska butiker, webben etc. – blir det som skiljer det ena från det andra.

- I slutet av 90-talet sålde den traditionella postordern fortfarande mycket via sina kataloger. I början av 2000-talet kom CDON, Adlibris, Bokus och några andra. De är jättestora än idag. Efter det dog på något sätt e-handeln ut. Varken infrastrukturen eller handeln hängde med. Först 2006-2007 tog det fart igen. Sedan dess har det bara gått uppåt.



E-handen är till skillnad från vanlig handel inte konjunkturkänslig. Den tuffar på och växer snarare mer under lågkonjunktur. Tillväxten ligger nu på ung tio procents tillväxt per år.

- E-handeln står för ca fem procent av den totala handeln. Det finns alltså en enorm potential för etablering och tillväxt. Vi har över 90 procents bredbandspenetration i Sverige, mycket högre än i andra länder. Men paradoxalt nog har andra länder större e-handel än Sverige. Jag vet inte vad det beror på, men det kan vara att vi är mindre förändringsbenägna. Lite försiktiga.

När man startar upp sin e-handel gäller det att vara tydlig, ha en tydlig sajt. Det ska finnas en noggrann beskrivning av företaget och man ska gärna vara lite personlig. På så sätt kan man profilera sig, även i konkurrensutsatta branscher. Arne uppmuntrar till att visa bilder på sig själv, ha bra, snygga foton och bra innehåll.


- Vi går det mot snabbare och snabbare leveranstider. Där får man akta sig för att vara luddig och man måste vara ärlig mot sig själv. Hellre skriva två-tre dagar än en-två dagar. Man ska inte ta i, missar man en leverans kan kunden förloras till någon annan. Man måste också vara noga med sitt lagersaldo och där vill jag höja en varningens finger! Man ska inte tro att det är enkelt att bara börja sälja varor på nätet. Det krävs lika mycket jobb som att sälja i en vanlig butik.

För att hålla igång sin handel trycker Arne åter igen på det personliga tilltalet. Vikten av att ha en helhetssyn och bestämma sig varför man vill ha sin webbsida.

- Är det för att driva maximal försäljning? För att bygga varumärket? Eller för att synas? Den biten är viktig som bara den – att se från början: vad vill jag med det här? Det går inte att göra på en höft.

Det vanligaste misstaget som nyetablerade e-handlare gör, är att inte tänka på logistiken. Att det är varor att packa, att det behövs kartonger, labels etc och att det ska lämnas in hos någon. Det är också lätt att underskatta kostnaderna. Men det är bara att lära sig.

- Alla kan starta en e-handel. Visst finns det redan nu överetablerade branscher, men det saknas också vissa aktörer. Mer unika utbud som skiljer sig från de stora kedjornas. Där finns verkligen etableringspotential och en kanonmöjlighet. Det är vad jag saknar, mer nischaktörer inom branscherna.

Arnes guide till lyckosam e-handel:

1. Gör en hemsida. Jobba med den, gör den personlig och informationsrik.
2. Lär dig hur Google fungerar, sätt dig in i sökordsannonsering och lär dig hur postens leveranser fungerar.
3. Sälj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar