söndag 27 november 2011

Väx med din hemsida

- Driv trafik, locka besökare, stärk ditt varumärke och skapa nya affärsmöjligheter

Vad är receptet bakom en framgångsrik hemsida? Fleetcenter Motortown, Hippstick.se och Galleri Kleerup berättar om möjligheter, delar med sig av lärdomar och ger tips på hur man optimerar sin hemsida.

För många företag är hemsidan helt oumbärlig. Den fångar upp potentiella kunder, ger information om verksamheten och skapar affärsmöjligheter online. Men hur kommer det sig att vissa företag lyckas driva trafik medan andra aldrig riktigt kommer igång? André Wikström på Fleetcenter Motortown - service och skadehantering för företag med stora vagnparker - är med och utvecklar företagets hemsida.


- Vi skapade hemsidan när vi byggde anläggningen 2008. I vår verksamhet arbetar vi mycket ”offline”, men det är viktigt för oss att folk kan gå in och få en bild av vad vi arbetar med. Ta kontakt och se hur vi presenterar oss som företag, säger André Wikström.

Fleetcenters nuvarande sida är byggd i flash (datorprogram som används till att skapa tvådimensionella animationer), något som gör att den inte har fungerat optimalt med till exempel smartphones. Nu uppdateras sidan till html-format, men i liknande design.

Ett nyhetsflöde i högerspalten håller hemsidan uppdaterad och ger en dynamisk känsla. Även den hanteringen förenklas när formatet uppdateras till html.

- Jag tycker att det ska kännas att det händer någonting på en hemsida. Ser man att det sker ständiga uppdateringar känns också företaget aktuellt. Sen är det också viktigt att våra kunder hittar till oss. Vi började med sökordsoptimering nästan direkt, tog fram ord som relaterade till allt inom skadehantering - lackering, service etc - för att få en bra närvaro och driva in nya besökare, säger André Wikström.

Charlotte Hansson startade sin webbaserade garnbutik Hippstick.se i augusti 2009. Hon valde att lägga sin verksamhet helt och hållet på nätet.


- Jag hade en ganska tydlig idé om hur jag ville ha det. Visst ska det hända saker, men det är viktigt att man inte gör för mycket. Det är lite som att gå in i en butik. Man vill gärna ha koll på var grejerna finns. Ändrar man för mycket blir kunderna förvirrade. Dynamik är viktigt, men man får fundera på vilka delar som ska vara dynamiska, säger hon.

Charlotte arbetar aktivt med att locka in nya kunder till sin hemsida. Dels genom sökordsmarknadsföring men också genom sociala medier.

- Sökmotorerna är jätteviktiga källor för folk som söker efter varor. Men de är inte allt. När varumärket väl har satt sig måste man utveckla en kommunikativ kanal. En blogg, ett socialt nätverk eller vad det nu kan vara. Med sociala medier har du chans att visa företagets hjärta, din ”mjukvara”. Du arbetar med sökordsmarknadsföring för att folk ska hitta dig och väljer en social kanal för att visa vem du är.

Galleri Kleerups hemsida kom till som en snabb, tillfällig lösning. Nu lanseras nya galleri-kleerup.se, som tvärtemot den förra är ordentligt genomtänkt.


- Galleriet försöker ha en väldigt stark grafisk profil. Under ett möte i somras tittade vi igenom andra galleriers hemsidor och kom fram till att många är ganska tråkiga. Eftersom vi försöker sticka ut lite ville vi göra någonting annorlunda.

Resultatet blev stramt och grafiskt med en lite exklusiv känsla. Inspirerad av nya digitala lösningar från internationella konstmässor.

- Funktionaliteten och överblickbarheten är viktig. Det gör konstnärerna nöjda och ger kunderna ett bra första intryck. I och med att det är nya utställningar en gång per månad behöver jag också enkelt kunna uppdatera hemsidan själv. Besöksflödet drivs bland annat via inlänkningar från konstnärernas sidor, via köpare och andra konstintresserade och genom medial uppmärksamhet, avslutar Jonas.


Driv trafik till din hemsida – Google ger dig fem tips på vägen:

- Se till att innehållet på din hemsida är relevant och unikt
- Kontrollera att hemsidan laddas snabbt. Undvik också att använda för många popup-fönster eller andra
påträngande funktioner på webbplatsen.
- Håll antalet länkar på en webbsida på en rimlig nivå.
- Glöm inte att de flesta använder en sökmotor för att hitta det de söker. Fundera därför över vilka ord
som användarna kommer att skriva för att hitta din hemsida och se till att dessa ord faktiskt finns
frekvent på webbplatsen.
- Om du sökordsannonserar ska det vara enkelt för användarna att köpa och/eller ta emot den produkt som
du erbjuder i din annons.


Läs fler kom-i-gång-tips och starta din egen hemsida helt gratis på www.dittforetagonline.se. Få fler konkreta råd om sökordsmarknadsföring på www.google.se/adwords

2 kommentarer:

  1. Hemsida Till Företagetvi ger kreativa Wordpress webbplats för dig och ditt eget företag du är berättigad att designa din egen webbplats hemsida att göra din e-handel webbplats och mycket mer ...

    SvaraRadera
  2. Wordpress Hemsida För Företaget
    Our services - ebutik hemsida, professionell hemsida till företaget, wordpress hemsida för företaget, Wordpress företagshemsida du har idéen, vi skapar den. tillsammans sitter vi ner och gör våra anteckningar och sätter upp mål.
    http://www.prowebso.se/webbyran/

    SvaraRadera