Att vara en duktig entreprenör handlar inte bara om en affärsidé. Lika mycket handlar det om att tro på sin idé och ha drivkraften att gå sin egen väg. Som entreprenör är det viktigt att aldrig ge upp. Det spelar ingen roll hur konstig din idé är eller hur andra ser (ner) på den. Det handlar om att se ett behov eller nytta där ingen annan gör det.
Ett bra exempel på en enkel men häpnadsväckande framgångsrik idé är Pet Rock. Upphovsmannen, reklamaren Gray Dahl, kom på denna simpla men briljanta produktidé på 70-talet och lanserade den som ett substitut till ett sällskapsdjur. Inom bara några månader var Gray multimiljonär. Pet Rock har sålts i över fem miljoner exemplar.
Bakom Pet Rock låg funderingar på allt det krångel och alla de kostnader som husdjur för med sig. Produkten bestod helt enkelt av en alldaglig, grå sten som såldes till allmänheten som ett ”husdjur”. En föregångare till 1997 års “Årets Julklapp”, tamagotchin.
Dahl började importera stenar från hela världen som han sedan förpackade i en kartong, utformad som en provisorisk "transportbox" för husdjur. Innehållet bestod av en Pet rock och en Pet Training Manual. Utbildningsmanualen instruerade den nya ägaren hur man på bästa sätt tog hand om sitt nya ”husdjur”. Hur man gjorde den rumsren, hur man lärde den att lyssna till kommandon som sitt, stanna, rulla, spela död, etc.
En del i Dahls marknadsföringsstrategi var att förmedla att en Pet Rock gav konsumenten glädje, mer glädje än de kunde tro. Han övertygade konsumenten om att sällskapsdjursstenarna gav glädje genom sin blotta existens och påvisade att det inte är den faktiska saken som ger glädje till det mänskliga sinnet utan idén om objektet.
Produkten i sig var inte särskilt imponerade, däremot var idén och storyn kring produkten briljant. Den var enkel, effektiv och mycket framgångsrik. Med dagens digitala möjligheter är chanserna för att lyckas med en liknande produkt antagligen enormt mycket större än den var då.
Så - vad lära av det här? Bevisligen består ett framgångsrecept av 1) en bra idé, 2) en grundlig plan, 3) hårt arbete och 4) god marknadsföring. Men framförallt: en stark vision och en beslutsamhet om att aldrig ge upp.
Som J.P Morgan sa:
Millionaires don’t believe in astrology, but billionaires do.
Bild
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar