I två inlägg kommer vi att få lära känna en ny gästskribent här på Ditt Företag Online. Han heter John Ekman och är VD och grundare av Conversionista. Conversionista hjälper kunder att förbättra sin konverteringsgrad genom att 1) förstå besökare genom visuell analys av sidor och genomgång av webbanalysdata, 2) ta fram konkreta förbättringsförslag samt 3) mäta och AB-testa konverteringsgrad och resultat för olika förbättringsförslag.
John delar här (uppdelat i två inlägg) med sig av sju konkreta tips för hur man kan anpassa sin hemsida för så hög konverteringsgrad som möjligt. Här de fyra första!
Är du en av dem som valt Ditt Företag Online för att komma igång med din hemsida? Grattis! Nu har du fått en bra start. Men! Din hemsida ska sälja också - du vill ha en hög konverteringsgrad. Det kan vara både lättare och svårare än man tror. Följ våra enkla tips så kommer du en bra bit på vägen.
1. Var övertydlig
Det första misstaget många gör är att man tar för givet att det busenkelt att förstå vad sidan handlar om. Oftast är det precis tvärtom. Man har snygga bilder, en klatschig slogan som reklambyrån fixade och så är man klar. Eller? Användare lägger i genomsnitt mellan fyra och fem sekunder på att utvärdera om en sajt är något för dem. Om du inte svarar tillräckligt snabbt på frågan vad sajten handlar om och "What's in it for me?", drar besökaren. Det du ser är en hög avvisningsfrekvens (bounce rate) i Google Analytics och klick som du betalar för men som inte ger dig någonting tillbaka. Då har du ett problem med relevans.
För att komma tillrätta med detta måste du backa bandet och bli supertydlig – rent av övertydlig – med vad det är ni gör. En bra start är en "functional tagline" eller första rubrik. Skriv "Beställ hemstädning på nätet" och inte "Vi gör din vardag enklare". Se till att bilderna visar precis det ni säljer. Om det handlar om telefoni utomlands, visa bilder på folk som ringer, inte bilder på stränder.
2. Lägg ner smörgåsbordet
Många sajter verkar vara uppbyggda enligt tanken: ”om jag visar en himla massa olika saker kan ju besökarna surfa runt och hitta precis vad de behöver”. Perfekt! Problemet med smörgåsbordsupplägget är att när du visar allt kommer ingen att hitta någonting. Resultaten från beteendeforskningen är entydiga: människor säger att de vill ha många val, men ju fler val man ger dem desto svårare blir det att ta ett beslut och välja något av alternativen. Det andra steget i att optimera sin sajt är att rensa. Se till att sidan är hyperfokuserad på det du vill att besökaren ska göra – ingenting annat.
3. Inget mer "One size fits all"
Ett av de vanligaste misstagen många gör är att skicka all sin trafik till hemsidan. Ett enkelt sätt att höja sin genomsnittliga konverteringsgrad är just att sluta tänka på sin "genomsnittliga" konverteringsgrad. Fundera i stället på vilka olika slags besökare, från olika trafikkällor, som du har. Skapa sedan en sida eller en sekvens av sidor som är anpassade för just den typen av besökare. En sida som är anpassad för en viss kampanj eller trafikkälla kallas för landningssida. En bra landningssida följer de två första råden, d.v.s. den berättar tydligt vad sidan handlar om och den är fokuserad. Om du vill öka relevans och konverteringsgrad samt minska bounce rate ska du se till att behålla sökvittringen. Med det menar vi att en besökare ofta kommer till din sida från ett sökresultat. Det betyder att de skrev in en sökfras, såg en annons (organisk eller betald) och sedan landade på din sida. Om de t.ex. sökte på "Nyttig matkasse" så ska både din Adwords-annons och din landningssida visa den sökfrasen tydligt. Ju bättre du bibehåller frasen genom hela kedjan, desto bättre relevans och sökvittring, och desto högre konverteringsgrad.
Läs mer om konverteringsgrad på vår hemsida.
4. Keep it above the fold, stupid
"Scrollen" eller "The Fold" är det som besökarna ser på din sida utan att scrolla. Nu finns det sidor som är gjorda för att man ska tvingas scrolla och några säger att "scrolling is the new clicking". Trots detta ska man komma ihåg att de flesta användare lägger huvuddelen av sin tid ovanför scrollen. Det är därför ett absolut måste att fundera på var scrollen hamnar och om ditt viktigaste innehåll och call-to-action hamnar ovanför.
Problemet är ofta att designers sitter med skärmar stora som fotbollsplaner och inte bryr sig om att kolla var scrollen hamnar för oss vanliga dödliga. Vi brukar rekommendera våra kunder att designa för 800 pixlars vertikal upplösning. Det blir en sida på ca 600-650 pixlar om man har en standardwebbläsare med några verktygsfält. Ofta har man 10-20 procent av sina besökare på denna upplösning och det är lite för mycket för att bara strunta i.
Bild 1: John Ekman
Bild 2: One size fits all
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar