onsdag 9 maj 2012

Bootstrapping - företagare tipsar: del 1

För att kunna starta företag måste du först och främst gå till banken och få beviljat ett superlån, med villkoret att du pantsätter både ditt hus, din familj och din bästa kompis. Inte sant?

Nej, naturligtvis inte. Men det kan onekligen kännas så ibland. Här är första inlägget av fyra, som handlar hur man kan starta eget genom så kallad bootstrapping - hur man startar ett företag utan extern hjälp eller kapital. I serien delar åtta företagare med sig av sina erfarenheter för hur det var när de startade sina verksamheter, hur man kan få saker gjorda gratis och vilka utmaningar som kan finnas längs vägen.


Det första rådet kommer från Jamie Yahne, grundare till online butiken Glitzee Glee som säljer glas och porslin:

- Om du vill ha gratis reklam behöver du först etablera en närvaro på Internet. Gärna på ställen som har mycket trafik. Det bästa sättet för att få reda på vilka som är de hetaste ställena att annonsera på, är att gå med i ett socialt nätverk där folk pratar om allt, inklusive de senaste coolaste webbplatserna. Marknaden förändras kontinuerligt och det gäller att hänga med i utvecklingen. Vad som är inne just nu kan vara ute imorgon. Det är superviktigt att vara med i ett nätverk. Eftersom du får information via Word of Mouth (WoM) kan du upptäcka gratis annonseringsmöjligheter. Det ger dig ett övertag gentemot eventuella konkurrenter.


Carrie Nardine, en av grundarna till I Made It! Market, ger nästa nyttiga tips:

- Vi började med att bygga upp vårt företag med hjälp av sociala medier. Vår första hemsida kunde enbart hittas via MySpace (2007) och vi var tidigt ute i olika sociala nätverk. Vi använde sociala medier som annonsplatser, anslöt oss till bloggare och byggde relationer med organisationer som gick i linje med våra kunder. Det hjälpte oss att hitta unika partnerskap för att nå ut.

- För att spara pengar men ändå få saker gjorda har vi använt oss mycket av praktikanter. Det finns många unga begåvade människor utan jobb som vill lära sig nya saker inför och under tiden de söker jobb. Vi är glada över att kunna engagera dem och använder gärna deras kunskaper till skrivjobb, kampanjer, eventplanering, viral marknadsföring och grafisk design.

- Den största utmaningen med att ha någon som gör jobbet åt dig gratis, är du måste ta hänsyn till dennes schema och prioriteringar. Du kan inte lita helt och fullt på att de gör ett lika bra jobb som någon som du betalar. Men du kan också ha lika tur som vi har haft, våra praktikanter har alltid varit otroliga duktiga och mycket begåvade. Då är det en riktig vinstlott.

Inspiration hämtad från: SME-Blog

Bild 1: Flickr/401K
Bild 2: Flickr/401K

1 kommentar:

  1. Benjamin Briel Lee var hela tiden mycket professionell och höll mig medveten om allt som hände. Om jag hade några frågor var han alltid tillgänglig att svara på. Detta var mitt första hemköp, jag visste inte mycket om låneprocessen, han gjorde det väldigt enkelt att förstå de saker jag hade frågor om. Jag gillade verkligen att arbeta med honom. ”
    Han är en låneansvarig som arbetar med en grupp investerare som är villiga att finansiera alla projekt eller låna dig alla belopp med mycket låga räntor. Kontakta Benjamin Briel Lee E-post: 247officedept@gmail.com Whats-appnummer: + 1-989 -394-3740.

    SvaraRadera