Vi fortsätter guidningen i hur du kan komma igång med ditt företag utan extern hjälp eller kapital.
Marjorie R. Asturias är VD och koncernchef för Blue Volcano Media, en digital marknadsföringsbyrå som specialiserat sig på rådgivning inom sociala medier för B2B-företag. Företaget grundades 2010 och har sedan dess vuxit till en byrå med två heltids- och fyra deltidsanställda. Blue Volcano Media kunde tack vare diverse bootstrapping-tekninker växa mycket under relativt kort tid.
- Använd dig av bytestjänster för att stödja verksamheten. Jag bytte högt och lågt, ibland på så simpel nivå som att be medieklienter vakta min hund i utbyte mot gratisjobb. Allt för att kunna fokusera på mitt arbete.
- Använd öppna program med källkod istället för att köpa kommersiell mjukvara.
- Använd gratis programvarutjänster.
- Anställ så mycket personal som möjligt på projektbasis.
- Delta gratis eller till en låg kostnad i nätverksgruppsträffar och branschevenemang. Många handelskammare erbjuder icke-medlemsföretag att delta i en eller två möten utan kostnad, innan de måste betala eller bli medlemmar.
- Gör mycket själv och var inte rädd för att kasta dig in i nya områden. Själv har jag lärt mig att bygga webbplatser, utföra grundläggande filmredigering och utforma broschyrer.
Det kanadensiska företaget One Tiny Suitcase har specialiserat sig på uthyrning av babyprodukter. Stacey Corbett berättar om sina bootstrapping-strategier:
- Min reklambudget under den första tiden var icke-existerande. Det jag insåg var att lokaltidningar och nischade magasin ofta var i behov av redaktionellt innehåll. Jag började skriva artiklar om familjeresor för tidskrifter i utbyte mot tryckta annonser. Varannan månad skrev jag också artiklar för en babytidning, i utbyte mot en fullfärgsannons på 1/3 sida. Samarbetet fungerade så bra att jag till slut fick skriva min egen spalt i tidningen. Inte nog med att mina artiklar speglade den nischmarknad som mitt företag befinner sig i – jag fick även exponera mitt företag i annonserna!
- Min största utmaning var att jag aldrig arbetat som skribent tidigare. Jag hade i princip inte skrivit sedan slutet av min universitetstid. Trots det och tack vare att jag brinner för mitt företag, löste det sig allt eftersom jag skrev mina artiklar.
- Den exponering jag fick från mitt skrivande kändes i princip som gratis annonsering. Eftersom jag hade mer tid än pengar på den tiden var det ett bra sätt att få ut företagets budskap.
Bild 1: Flickr/denise carbonell
Bild 2: Flickr/Magic Madzik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar