fredag 25 maj 2012

Värdera era värderingar #2

Värderingscoachen Mia Hultman som ni fick lära känna i tisdags ger idag sina tips för hur man kan ”testa” företagets värderingar. Fyra tecken som gör att jag (kund och/eller medarbetare) kan se att företaget lever sina värderingar.


1. Ord och handling stämmer överens
I en verksamhet där trygghet är i centrum tar man bort farliga leksaker även om det är förenat med en stor kostnad. Om en verksamhet har ordet tillgänglighet som ett allvarligt menat fundament, skulle kunderna aldrig behöva sitta i telefonkö. Ett taxibolag som har värderingen säkerhet, kör aldrig någonsin för fort.

2. Alla kan agera oavsett roll i företaget
Ett bussbolag har säkerhet som värdeord. Sent på kvällen hoppar en tonårsflicka på bussen. Han ser att hon är rädd för att gå själv den sista biten hem från ändhållplatsen i mörkret. Busschauffören frågar sig om det är säkerhet för flickan att han kör henne hem? Är det säkerhet för de andra resenärerna? Är det säkerhet för honom själv? Är det säkerhet för företaget? Frågorna ger honom svaret som han kan agera efter.

3. Beslut kan tas snabbt
Receptionen är obemannad och en gäst kommer in på hotellet. Servitrisen som går förbi ser att gästen stödjer sig på receptionen. Hon frågar om hon kan hjälpa till. Personen har halkat och skadat sin fot. Hotellet har omtanke som guide. Servitrisen tar snabbt beslut, hämtar sina ytterkläder och bilnycklar och kör den skadade gästen till vårdcentralen.

4. Bilderna speglar verkligheten
Varje bild som används i reklam, på hemsidor, i annonser speglar de värderingar som företaget har. Bilderna avslöjar. Om ett hälsocenter har bilder på magra fotomodeller stämmer deras värdering balans i livet inte överens med bildens budskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar