De flesta företag ställer sig frågan: "Hur mycket kommer den här reklaminsatsen att kosta oss?" när de istället borde fråga sig: "Hur mycket kostar det oss att inte göra denna reklam?".
Säg att ditt företag lägger 10 000 kr i veckan på marknadsföring. Självklart kan du då också spara 10 000 kr i veckan genom att inte göra någon marknadsföring alls. Men det är en förenklad och kortsiktigt bild av situationen. Föreställ dig att de intäkter som genereras från marknadsföringen är 10 500 kr. Det skulle i så fall innebär att du faktiskt förlorar 500 kr i veckan genom att inte satsa. Eller hur?
I de flesta fall är marginalen inte alls så smal. Det är inte omöjligt att få tillbaka tio gånger mer än vad du investerar i marknadsföring. Det innebär i de fallen att för varje 10 000 kr du investerar i marknadsföring får du tillbaka 100 000 kr, på lång eller kort sikt.
Om du plötsligt bestämde dig för att bara lägga hälften av vad du normalt sett lägger, skulle du automatiskt spara hälften av budgeten. Men samtidigt skulle du förmodligen förlora upp till hälften av försäljningsintäkterna. I ett försök att rädda hälften av budgeten förlorar du plötsligt 50 000 kronor i veckan, enligt exemplet ovan.
Allt handlar om ROI (Return On Investment) – avkastningen på din investering. Om du bara tjänar samma summa som du lägger på din marknadsföring, gör inte marknadsföringen sitt jobb. De pengar som du lägger på din marknadsföring är din investering. De pengar du får in på försäljning är avkastning på investeringen. Därför är din ROI den viktigaste måttstocken när du försöker fördela en budget för marknadsföring.
Att lägga mer pengar i en marknadsföringsstrategi som har en högre avkastning (ROI) kostar dig inte mer pengar – du tjänar mer pengar. Tänker man på det här sättet låter det plötsligt inte så vettigt att man sparar pengar genom att sänka marknadsföringsbudgeten. Tyvärr minskar många företag sin budget för marknadsföring när de försöker att hålla sig flytande under tröga perioder. Vad de egentligen gör är att påskynda och förvärra fallet.
Ni har hört det förut: "Det krävs pengar för att tjäna pengar". Det är lika sant idag som det någonsin har varit. Om du är trygg i att du har en bra produkt eller tjänst och sköter din verksamhet väl – då är bra marknadsföring som betalar sig det enda du behöver.
Jag heter Fredrik Lyreskog och jobbar med content marketing. Vill du läsa fler artiklar som denna? Besök min blogg Wolber.se. Jag finns även på Twitter och Google+
Bild 1
Bild 2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar