Nu är det avgjort! Juryn har sagt sitt och klubban är slagen i bordet. Vinnaren, andra- och tredjepristagaren i Ditt Företag Onlines tävling är utsedda. Förstapriset tilldelas Skellefteföretaget Wood of Sweden, som knockade juryn med sina hantverksvisioner. Andrapriset tilldelas Efficax Energy och Bridgit blir värdig tredjepristagare.
Thomas Jacobsson från Wood of Sweden är lite smått chockad när vi ringer och gratulerar.
- Det känns jätteroligt men lite oväntat. Vi tyckte inte att presentationen gick helt klockrent. Vi har aldrig pitchat via Google Hangouts förut och ofta ger det bättre effekt för oss när man får känna lite på våra produkter. Men det gick uppenbarligen helt ok ändå. Jag tror att vi vinner på att vi sticker ut lite, vi gör någonting oväntat och vill komma någon vart. Och precis som många andra i vår generation så vill vi arbeta med något som är miljövänligt, energisnålt och som gör skillnad. Även om det är ett litet steg.
Från det matiga förstapriset har Wood of Sweden, som även består av Jonas Lindgren, spetsat in sig lite extra på två delar.
- Vi är väldigt nyfikna på The Hub. Vi har inte riktigt hunnit kolla upp vad det egentligen är för någonting. Sen ska det bli väldigt intressant att besöka Google. Det är ju ett drömföretag för många studenter.
Martin Olén, VD på Efficax Energy, är stolt mottagare av andrapriset. Han berättar varför de valde att ställa upp i tävlingen till att börja med.
- Vi såg en möjlighet att få vår affärsidé och affärsmodell testad från ett nytt perspektiv. Vi insåg också att priserna skulle vara väldigt användbara för att hjälpa oss utveckla vårt företag.
Efficax Energy's produkt kopplar solfångare direkt till varmvattenberedaren. Det sänker kostnaden för både material och installation och gör det både enklare och smidigare att installera ett solvärmesystem. En idé som ledde till en lösning som alltså föll juryn väl i smaken. Martin Olén berättar att de ser stora vinningar med det mentorskap och stöd som andrapriset innebär.
- Vi hoppas få hjälp och inspiration från personer som har erfarenhet av företag som är i en uppstartsfas. Vår bransch är relativt konservativ och fragementerad. Vi hoppas få hjälp med den utmaning som vi står inför, med att skapa effektiva och innovativa försäljningskanaler online.
Stockholmsbaserade Bridgit hjälper välgörenhetsorganisationer och sociala företag att komma i kontakt med vanliga användare på Internet via en browser plug-in (chrome extension). Maja Bergström är lycklig över hennes och businesspartnern Petter Hanbergers hedervärda tredjeplats.
- Det känns verklgen jätteroligt, vi ska fira ordentligt i kväll! Vi fick ett tips om tävlingen av några som tyckte att vi borde vara med och tävla. Det är vi glada över nu! Det var en helt ny erfarenhet att pitcha via Google Hangouts, men det gick ju bra. Skönt också att kunna presentera trots att man sitter på olika geografiska ställen.
Utöver de tre pristagarna utsedda av juryn, tilldelas även idq.se ett publikpris, tack vare att företaget lyckades kamma hem flest publikröster under omröstningen. Idq:s grundare Steve Widinghoff går ur tävlingen med en Google Chromebook samt mentorskap och stöd från Student Competitions.
Stort grattis och tack för er medverkan önskar vi alla briljanta och värdiga vinnare!
På bild ett: Thomas Jacobsson och Jonas Lindgren (Wood of Sweden)
På bild två: Martin Olén, Daniel Bengtsson och Alexander Fröström (Efficax Energy)
På bild tre: Maja Bergström (Bridgit)
På bild fyra: Petter Hanberger (Bridgit)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar