söndag 24 juni 2012

Digitalt entreprenörskap

Hur kan man bygga starka varumärken, etablera hållbara kundrelationer och bedriva kostnadseffektiv marknadsföring genom sociala medier? Vilka strategier för digitalt entreprenörskap kan vägleda ett sådant arbete?

I ett av de tidiga inläggen här på Ditt Företag Online-bloggen (Driv och okunskap kring digitalt entreprenörskap) uppmärksammade vi Anna-Karin Nyberg, disputerad forskare och ambassadör för kvinnors företagande. Intervjun kretsade främst kring den bok, Digitalt entreprenörskap, som Anna-Karin - tillsammans med bloggarna Clara Lidström (Underbara Clara) och Frida Ramstedt (Trendenser) då höll på att skriva - en bok om entreprenörskap på internet.



Digitalt entreprenörskap följer åtta bloggande kvinnor på deras väg från amatörbloggare till fullfjädrade digitala entreprenörer. Boken visar strategier och förhållningssätt för hur de har byggt sina verksamheter genom att prova sig fram, utforska sociala medier och hela tiden reflektera över konsekvenser av olika beslut – för den digitala entreprenören själv och för dess läsare.

Under de månader som boken stötts och blötts mellan förlag och författare har Anna-Karin, Clara och Frida hunnit kuska landet runt på en föreläsningsturné. I månadsskiftet juli/augusti är det så tillslut dags för boken att lämna tryckpressarna och släppas för försäljning (för förbeställning, se annakarinnyberg.se)

Har du tur får du tag på den innan den lata lästiden i semesterhängmattan runnit ut. Till dess kan du inspireras av Claras tips för hur en blogg kan bli en katalysator för andra jobb, i Platsjournalen (s.4).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar