måndag 4 juni 2012

Tre steg till ökat Word of Mouth, del 1

Innan Internet och sociala medier existerade var det inte lika självklart för företag att få direkt feedback från sina kunder. Det var inte heller enkelt att uppmuntra människor att sprida positiv Word-of-Mouth (WoM) om företaget. Det positiva med nätet och den kontakt som du kan få med konsumenter är att du - istället för att tala till dem - pratar med dem. Det öppnar upp för spännande möjligheter. De gyllene WoM-ögonblicken som uppenbarar sig spontant i sociala sammanhang börjar tack vare internet förekomma i allt större utsträckning genom olika sociala medier, som Google+, LinkedIn, Twitter etc.



När spridning av WoM sker via sociala nätverk utvidgas det till vänner, familj, kunder m.fl. Men hur fungerar det? WoM-engagemanget kallas för marknadsföringscykeln och består av tre delar:

Erfarenhet (Experience)
Locka (Entice)
Engagera (Engage)

Allt börjar när du lockat en potentiell kund eller klient till ditt företag. Denna första kontakt kan ske via din fysiska arbetsplats, din hemsida, via sociala nätverk eller på en mässa - helt enkelt var som helst där konversationen vänder sig till dina konsumenter. Stegen i markandsföringscykeln är rätt enkla, men underskatta inte deras kraftfullhet.



1. Ge en "wow"-upplevelse
Om du har ett litet eller medelstort företag har du fördelen att kunna skapa personliga kontakter med dina kunder genom att erbjuda dem någonting extra eller utöver det vanliga. Små saker - som att skicka julkort till stamkunder, erbjuda kaffe under väntetid eller utföra en liten extragrej som du inte tar betalt för - kan bli guld värda.

2. Få kunden att hålla kontakten
När du skapat en bra kundupplevelse kommer dina kunder med största sannolikhet att vilja hålla kontakten med dig. Se då till att finnas tillgänglig så att ni kan bygga en stadig relation. Berätta för kunderna att de kan följa dig/ditt företag på Google+, prenumerera på nyhetsbrev, bjud in dem till särskilda kundkvällar eller samla in kontaktuppgifter mot att de får erbjudanden via sms eller mail. Locka dem med de verktyg och möjligheter du har.

Fler tips kommer!

1. Bild Flickr/Marie A.-C.
2. Bild Flickr/Juan R. Martos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar