fredag 15 juni 2012

Sju sätt att få dina kunder att älska dig, del 2.

Hur kan du kan få dina kunder att bli lojala och inte gå över till konkurrenterna? Vi listar tips 4-7 i vår lilla få-kunderna-att-älska-dig-skola.

4. Utbilda och träna din personal.
Utbilda regelbundet i form att träningspass för att säkerställa att dina anställda erhåller de färdigheter som är nödvändiga för att öka företagets rykte, förtroende, empati, flexibilitet och verbala kommunikation. Varje gång en kund har kontakt med dina anställda har de en möjlighet att bygga upp ditt rykte - eller förstöra det. Personalen är superviktig.



5. Säg tack.
Det låter kanske självklart, men det behöver inte vara det. När var senaste gången du fick ett tackkort från ett företag? Eller någon annan form av meddelande som inte var en faktura? Det här är en relativt enkel strategi som kan påverka kunderna mer än du kanske tror. Gesten säger mycket om ditt företag och det värde du tillskriver dina kunder.

6. Håll kontakten.
Frekvensen kan variera, men varje kund bör få ett e-nyhetsbrev eller e-postmeddelande någorlunda kontinuerligt. Med tiden kan du utveckla en relation med dina kunder, särskilt om det du informerar om berör eller är pedagogiskt inriktat och/eller avser att öka värdet på deras relation med dig och dina tjänster/produkter.

7. Spela på favoriter.
Nya kunder är avgörande för tillväxten men du måste se till att nuvarande och långvariga kunder får den VIP-behandling de är värda. Ingenting är värre för trogna kunder än att se produkter eller tjänster, som de köpt till fullpris, till rabatterat pris i syfte att locka nya kunder. Du kan vända detta genom att erbjuda exklusiva lojalitetsprogram eller specialerbjudanden med särskild inriktning till dina bästa och mest lojala kunder.

Bild: Flickr/woodleywonderworks

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar