tisdag 12 juni 2012

Ta tillvara möjligheterna med Youtube

Varje minut laddas 72 timmar film upp på Youtube. Antal unika besökare i världen per månad ligger på 800 miljoner. Bara i Sverige ligger den siffran på 4 miljoner. Rätt hisnande summor.

Ditt Företag Online stämde träff med Anna Gernandt som arbetar med Youtube på Google, för att få lite mer kött på benen kring hur småföretagare kan dra nytta av kanalen.

- Youtube är ett fantastiskt fönster ut mot världen med enorma kvantiteter uppladdad film. Men just det är också en utmaning för företagarna. Hur lyckas man synas när det laddas upp 72 timmar film per minut?


Anna Gernandt

- Som ett första steg rekommenderar jag företag att skapa ett användarkonto. Med det kontot får du en Youtube-kanal. Det är en i princip helt tom plattform som man kan designa som man vill. När man väl skapat kontot är det bara att ladda upp film. Plattformen stödjer alla format, det spelar ingen roll om du filmat med din mobilkamera eller med avancerad utrustning. När du laddat upp din film skriver du en filmrubrik (headline) samt en beskrivande text av filmen. Det är väldigt viktigt att verkligen beskriva filmen ordentligt. Dels på grund av ranking – orden måste vara relaterade till filmen så att den kommer högt upp i sökresultaten och blir lätt att hitta. Youtube är världens andra största sökmotor efter Google. Därför är det superviktigt.

- Säg att jag gör en film om en bil. Om jag då i den beskrivande texten skriver ”cykel” istället för bil, kommer filmen inte att dyka upp när användare söker på ordet "bil". Den blir inte heller relevant för dem som eventuellt hittar filmen, eftersom den inte handlar om det som står i beskrivningen. Det är alltså extremt viktigt att skriva en bra rubrik, en bra beskrivning och att man taggar filmen.

- Att tagga innebär att man skriver ord som relaterar till just den produkt som presenteras i filmen. För bilfilmen skulle bra ord kunna vara "däck", "lack", "instrumentbräda", "växellåda", "ratt” etc. Vi brukar också rekommendera att ta med felstavningar, så att filmen dyker upp även om personen som söker stavar fel.

- När detta är gjort laddar man upp filmen. Sedan kan man antingen låta tiden ha sin gång och hoppas på att folk söker på filmen, eller så kan man marknadsföra den. Bra för småföretagare är att i princip motsvarigheten till Adwords finns på Youtube – så kallade Promoted Videos. På högra sidan om sökresultaten kan du köpa ett utrymme där din film med beskrivande text och rubrik dyker upp.



- För att addera värde till filmerna du laddar upp skulle jag rekommendera tjänsten Youtube Analytics. Genom den kan du mäta demografiskt vem som har tittat på dina videos – fördelning kvinnor/män, ålder etc. Dessutom, om du fyller kanalen med flera videos, kan du se övergripande statistik för samtliga filmer. De kan ha en helt annan demografi än specifika videos.

- Någonting som jag tycker är intressant, som en del större företag gör, är att testa en reklamfilm på Youtube och via Analytics se om den tilltalar den målgrupp som efterfrågas. Säg att företaget ska satsa på en reklamfilm i tv som de vill ska rikta mot en specifik målgrupp. Genom att testa och mäta filmen på Youtube, ser de om budskapet når fram till den tänkta målgruppen och kan – om syftet inte uppnås - laborera och fixa till filmen för ändamålet innan den går upp.

- Det finns även något som heter Hotspot, där du kan se hur människor tittar på dina filmklipp. Det kan ju vara så att hälften av de som tittar på din två minuter långa film droppar av efter 30 sek. Genom att få kunskapen får du också möjligheten att ändra/förkorta/justera filmen så att den bättre tilltalar tittarna. Även Hotspot finns som gratisprodukt på kontot.



Annas trestegsraket:
1. Skapa ett användarkonto
2. Få igång en kanal, ladda upp videos och bli bekväm med plattformen
3. Skapa Promoted Videos via Adwords

- Sist men inte minst, glöm inte att mäta, mäta, mäta. Använd dig av gratistjänsten Youtube Analytics.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar