fredag 29 juni 2012

Finns du i mobilen?

I november förra året rapporterade vi från Google-eventet Think Mobile, där mobil marknadsföring stod på agendan. Det handlade om hur man som företag på ett bättre sätt skulle kunna möta sina kunder och skapa affärsmöjligheter via mobilen. Vi skrev då om den enorma utveckling som har skett med folks användning av internet i mobilen. Även i så korta tidsintervaller som från månad till månad är utvecklingen slående.

För ett par veckor sedan publicerade DN en artikel om det svenska folket som ett uppkopplat folk. Och då pratar vi inte främst om datorer, utan om den smarta mobilen. Vi använder mobilen till allt från att konsumera underhållning till att skicka mail, göra inköp, söka information, ha koll på sociala medie-kanaler, kolla vägbeskrivningar och uppdatera oss via nyhetssajter.


Sven Törnqvist, försäljningsdirektör på Google säger i intervjun att konsumenten är ljusår före företagen när det gäller mobilanvändning. Han berättar att "nästan alla köp i dag föregås av sökningar online om produkten, om priset och vad produkten kan göra. Vi har kommit närmare drömmen om den duktiga konsumenten. Men företagen har inte hängt med. De måste snabbt förändra sin närvaro och då duger det inte att bara putsa lite på sin webbsida. Sökningarna görs överallt, även inne i butikerna".

Det här är något att tänka på inför nästa kvartal. Vad har ni gjort för att förstärka er närvaro i mobila kanaler? Har ni en mobilanpassad hemsida? Finns ni högt placerade i sökresultaten? Har ni kollat in Google Places?

Det finns en massa saker du kan göra för att få kunderna att hitta dig lättare. Ta sommaren att sätta dig in lite i dina möjligheter. Passa på att lägga dig i framkant.

Läs DN-artikeln i sin helhet här: dn.se

Bild: Flickr/philcampbell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar