torsdag 19 januari 2012

Gästskribent Navid Modiri: Entreprenörer - lär av hiphoparna!

Idag presenterar vi stolt DFO-bloggens nya gästskribent. Navid Modiri är musiker och tidigare programledare i radio, bland annat för programmen Frank och Populär i P3. 2009 startade han bloggen 365 saker du kan göra. Bloggen fick bara under sitt första år en miljon besök och kammade välförtjänt hem Stora Bloggpriset.


Navid drog även igång idébanken Idépedia och Göteborgs "största kreativa knytkalas" Sharea. Idag arbetar Navid Modiri - förutom med sin musik - som föreläsare och rådgivare. Med inspiration och motivation som genomsyrande ämne gjuter han mod i beslutsfattare, hjälper organisationer i utvecklings- och förändringsprocesser samt utmanar allt från reklambyråchefer till välgörenhetsorganisationer att våga ta nästa steg.


På DFO-bloggen får vi stifta en första bekantskap med Navid genom ett antal punkter, där han argumenterar för hur entreprenörer kan hämta inspiration och lärdomar från hiphop-kulturen. Här de första två punkterna. Enjoy!

1. Hur du skaffar dig ett riktigt crew
Hur starka individer hiphopare än må vara, handlar hiphop mycket om kollektivet. En hiphopare rör sig ofta med sitt ”crew”. Ovavsett om det handlar om att gå upp på en scen, gå in på en fest eller träda in i ett förhandlingsrum i skivbolagets korridorer, är det viktigt att ha uppbackning av sitt crew. Det finns flera exempel på hur en person i ett hiphopcrew har blivit känd tack vare en hitsingel eller nyhetsrubriker kring ett excentriskt leverne, där hans eller hennes crew, tack vare det, också fått plats i rampljuset.

Men ett crew är inte en samling gratisåkare. Tvärtom. Utan sitt crew är en hiphopare bara en ensam krigare mot etablissemang, fördomar och rädslor. För att kunna bana väg genom asfalten och nå stjärnorna behöver du människor runt dig som både knuffar på bakifrån och stöttar dig från sidorna. Livet som entreprenör handlar mycket om att slåss mot normer, regler och rädslor – både dina egna och andras. Att ha ett crew handlar om att ha människor runt dig som backar upp dig när det blir jobbigt. Som inte köper dina ursäkter och rädslor utan hela tiden pushar dig framåt att ta nästa steg.

2. Hur du låter dina vänner rida på din framgång
Vi har tidigare lärt oss det viktiga i att ha ett crew: en grupp människor som stöttar dig och backar upp dig. Idag uppmärksammar vi vad som händer när en hiphopare i ett crew plötsligt skapar en hitsingel eller på något sätt blir känd. Det finns flera exempel ur hiphopens historia när en artist fått till en hitsingel och genom det banat väg för andra – oftast yngre förmågor – i sitt crew. Ett tydligt exempel på detta ägde rum i slutet av 90-talet. Hiphoparen Petter släppte sitt numera klassiska album "Mitt sjätte sinne" och fick en stor hit med låten "Vinden har vänt".



För många är Petter känd som en av Sveriges största hiphopare men vad många inte vet är att det är Petter som banat väg för artister som Thomas Rusiak, Ken och DJ Sleepy. Petter hade ett gäng hiphopare, DJ:s, konstnärer och entreprenörer runt sig när han slog igenom. Därmed blev han den som öppnade dörrar för att flera personer i hans omgivning fick en chans att synas och göra det de var bäst på.

I hiphopvärlden är det väldigt vanligt att en artist som precis fått en hit, väljer att i intervjuer, på scen och i andra offentliga sammanhang lyfta fram yngre förmågor.

Det är ett gynnsamt beteende för entreprenörer att kopiera. Lyft fram okända talanger och yngre förmågor från din kompiskrets så att de får ta del av ditt rampljus. Det gör att även du själv växer och får rampljuset att lysa starkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar