måndag 30 januari 2012

E-handelns framtid

Utbildningsinstitutionen Hyper Island startade år 1996 i Karlskrona, efter att grundarna Jonathan Briggs, David Erixon och Lars Lundh uppmärksammat ett behov av branschbaserad utbildning, främst från den växande mediabranschen. Idag har Hyper Island längre utbildningar i Karlskrona, Stockholm och Manchester, samt kortare managementutbildningar över hela värden med bas i New York, London och Stockholm.

Sveinung Skaalnes är programansvarig för relativt nystartade programmet eCommerce Business och Jacob Nordendahl studerar på samma program. DFO-bloggen träffade dem för att prata lite om e-handelns framtid och programmets syfte.

Jacob Nordendahl & Sveinung Skaalnes

- Alla våra utbildningar kommer till genom kontinuerlig omvärldsbevakning, där vi undersöker branschens och arbetsmarknadens behov. Just inom e-handel fann vi ett stort behov av framtida utvecklingskompetens, säger Sveinung.

Det är andra året som eCommerce Business programmet körs. 30 studenter får mellan augusti och maj lära sig mer om e-handelsindustrin och allmänna arbetsstrukturer. De tre sista månaderna är praktik, då flyttar studenterna ut på mer eller mindre e-handelsrelaterade företag.

- Efter genomgången utbildning ska man kunna leda projekt och initiativ utifrån olika möjligheter och behov. Man ska kunna arbeta med grundläggande frågeställningar inom affärsutveckling, men även känna till tekniken bakom industrin för att kunna utveckla framtida lösningar, förklarar Sveinung.

Jacob har tidigare studerat ekonomi och under en period arbetat på bank. Han sökte sig till Hyper Island för att få studera någonting mer kreativt som samtidigt förvaltar businesstänket.

- E-handel är kreativt utifrån en mix, jag har hela tiden stor nytta av mitt business- och ekonomitänk. Det är onekligen en spännande bransch, en bransch som blomstrar, säger Jacob.

Sveinung menar att det finns stora möjligheter för den som väljer att starta upp e-handel. Marknaden efterfrågar lösningar som går snabbt och enkelt och konsumenten ställer allt högre krav.

- Traditionellt sett har industrin styrt supply and demand med leveranser, logistik och betalning. Idag handlar det väldigt mycket om att lägga tillrätta produktpenetrationen och tillfredsställa kundernas allt högre krav. Det och att få fart på det tekniska runt e-handeln tror jag blir en stor framtida utmaning.


Många e-handelsexperter är överens timingen för ett litet företag att starta upp e-handel just nu är ultimat. Det har aldrig varit lika enkelt eller billigt som nu att gå online, samtidigt som det finns en stor marknadsandel att ta.

- Timing är helt essentiellt. Lanserar man någonting utan att marknaden är redo finns risken att det helt dör bort. Den svenska kulturen är ganska konservativ och har en marknad som en inte är så saturerad som t.ex. i England. Men som sagt, timingmässigt finns det just nu inte någonting att vänta på. Det är bara att köra, säger Jacob.

Utbildningens främsta uppgift är enligt Sveinung att knyta ihop spirande talang med en bransch som behöver dem. En bransch som kommer att genomgå stora förändringar de närmsta åren.

- Kanske blir det våra studenter som leder de förändringsprocesser som måste till för att skapa långsiktig framgång. En stor del av dem som gick ut utbildningen har redan gått in som konsulter i redan existerande e-handelsbolag. Andra har gått in och startat upp e-handel från grunden, säger Sveinung.

Är man i begrepp att satsa på e-handel bör man först och främst vara medveten om skillnaden mellan offline- och onlinehandel. Har man en sajt kan man inte stänga butiken. Man måste kunna leverera, både gällande material, produkt och leverans.

- Sen är det är otroligt viktigt att samla information och kunskap. Och att knyta till sig folk som kan vara med och hjälpa att ta beslut. Jag har lagt märke till att e-handlare är väldigt öppna för att dela med sig. Om det är via sociala medier, konferenser eller vad det nu kan vara. Det finns en väldig välvilja i att dela med sig, avslutar Sveinung.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar