söndag 29 januari 2012

Navid Modiri: Entreprenörer - Lär av hiphoparna! Punkt 5-6

Vi börjar den nya veckan som vi avslutade den förra. Navid berikar våra fyrkantiga hjärnor med lite fler utmanande tips: punkt fem och sex tar oss ytterligare ett steg närmre de upplyftande insikter och den självförtroendeboost som den kämpande entreprenören så innerligt behöver. Glöm inte att de här blogginläggen inte bara ska tjäna som behagfull läsning. Ta tillfället i akt att faktiskt applicera dem på dig själv och din vardag som entreprenör. Se det som ett steg både i din personliga och i din affärsmässiga utveckling!

5. Hur du kommer in i ett rum med en smäll
När en hiphopare kommer in i ett rum märks det tydligt att han eller hon har gjort entré. Det kan säkert härledas till den stora mängd smycken som skramlar runt hiphoparens hals eller den växande grupp kompisar och sidekicks som hiphoparen har i sitt crew. Men analysen kräver ett ytterligare djup. Vad är det som gör att hiphopare kommer in och skapar ett tydligt centrum runt sig själva?


Många pratar om att hiphop handlar om mer än bara musik, att hiphopen är en livsstil som innehåller flera olika element, som DJ:ing, grafittimålning och break dance. Andra pratar om att hiphop går igenom en slags identitetskris och att den ser betydligt annorlunda ut idag än för 30 år sen. Men vissa saker förändras aldrig. En hiphopare är inte sällan en person med en stark utstrålning. Skiftar samtliga ögon på festen plötsligt fokus till entrén, är det med all säkerhet en hiphopare som gör entré, utropades ett tydligt och högt: ”Whatsup!”

Själva ordet entreprenör börjar just med ordet entré. Trots detta finns det generellt mer att önska vad gäller den passionerade företagarens sätt att träda in i ett rum. Genom att låta sig inspireras av våra kära vänner i hiphopvärlden kan även entreprenörerna få samtal att tystna och människorna i rummet att unisont vända sina huvuden mot entrén. Vad du väljer att göra för att få människor att reagera eller uppmärksamma din entré beror helt och hållet på tycke och smak. Effekten hos mottagarna kan också variera, men du kan vara säker på att du kommer att äga stället.


6. Hur du förhåller dig till beatet
Ett beat är den musikaliska slinga som hiphopare använder som underlag för de lyriska fraser som läggs ovanpå. Ett flow är ett flöde av ord som hiphoparen skriver för att rappa eller sjunga över sitt beat. Vissa hiphopare börjar med att skriva texten och andra börjar med musiken. Oavsett vilken kategori du tillhör är det viktigaste när du skapar hiphop hur du förhåller dig till ditt beat. Vissa hiphopare rappar med stor respekt för sitt beat, varje stavelse stämmer exakt överens med de slag som beatet utgörs av och oavsett om det är en basslinga, ett trumslag eller en melodi, följer hiphoparen mönstret som skapas genom att låta textens markeringar stämma exakt överens.

Det finns också en kategori hiphopare som flyter ovanpå, under och över sina beats. De åker liksom slalom mellan slagen och har inte ett uns respekt för beatet men lyckas ändå på något sätt alltid få det att låta bra. Det vanligaste missförståndet är att tro att dessa hiphopare och rappare är nonchalanta och inte lika duktiga som de som följer sitt beat. Det är inte sant. Förmodligen kräver det mer arbete att leka med sitt beat än att följa det slaviskt. Fortsätter vi slalom-metaforen kan du föreställa dig att de som rappar rakt åker störtlopp rakt ner för berget. De som istället leker med beatet, åker slalom ner och hinner göra alla nödvändiga svängar som behövs för att ta sig helskinnade ner för berget.


Som entreprenör har du alltid ett system av byråkrati, papper och regler att förhålla dig till. Med största sannolikhet gör du rätt i att inte bryta mot lagen eller bråka för mycket med världen. Det finns dock inget som säger att du behöver ha respekt för beatet och systemet som ligger där. Du kan skapa ett eget flow och flyta ovanpå, under och åka slalom mellan flaggorna och ändå ta dig i mål. Det är mycket roligare än att åka rakt ner för berget. Och det låter hundra gånger bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar