onsdag 11 april 2012

John Ekman: Sju tips för en sida med hög konverteringsgrad, del två

Conversionistas John Ekman är tillbaka med de sista tre punkterna i vår guide till en toppoptimerad hemsida. Missade du de första fyra punkterna? Kolla in dem här: Sju tips för en sida med hög konverteringsgrad, del ett.

5. Visa att du är trovärdig
Internet är jämlikt på så sätt att även någon som är liten och nystartad kan se stor och proffsig ut. Men, det motsatta gäller också. Även om du tycker att du är etablerad och seriös kan besökare ifrågasätta din trovärdighet. Därför är det viktigt att du visar upp och bekräftar din professionalitet. Det gör du genom att berätta om hur länge ni funnits och hur många kunder ni har. Visa upp era "likes", era betyg och eventuella citat från nöjda kunder. Använd er av någonting som kallas "badging", d.v.s. visa loggor från dem som certifierar: betalleverantörer, externa undersökningar och liknande. Gör det inte bara i er "site footer" eller "header". Rätt badge bra placerad, t.ex. precis bredvid en beställ-knapp, kan öka antalet beställningar rejält.


6. Arbeta med formulären
När vi utvärderar sajter hittar vi ofta problem på formulärsidor. Det är för många onödiga fält, man förstår inte vad man ska fylla i och gör man fel får man ingen vägledning. Många försöker lösa sina konverteringsproblem genom att öka motivationen att fylla i formulären, t.ex. genom större rabatter, mer säljfokuserad text etc., trots att man egentligen har ett användbarhetsproblem. Det blir liksom bara som att ordinera mer medicin utan att bota sjukdomen. Här är fyra enkla råd för att förbättra dina formulär.

1. Ta bort alla fält som inte är absolut nödvändiga
2. Be någon du känner att fylla i formuläret och se vad som går fel
3. Stress-testa formulären själv genom att göra en massa fel och se vad som händer
4. Fyll i andras formulär och se vad de gjort fel och rätt


Vi har skrivit en hel om validering och felmeddelanden, två populära inlägg hittar du här:
Validering av personummer – ”Är din sajt en Schweizisk Brödkärring?”
Are You Saying “No” When You Could Be Saying “Yes” in Your Web Forms?


7. Testa, testa, testa.
Vi arbetar mycket med någonting som kallas AB-testning. Det innebär att man kör två eller flera varianter av en sida samtidigt. Besökarna fördelas slumpvis på de olika varianterna. På så sätt låter du dina besökare "rösta fram" den bästa varianten genom att mäta vilken som konverterar bäst.


AB-testning är inte alls svårt och det finns många billiga eller helt gratis verktyg. Det vanligaste är Google Website Optimizer som är helt kostnadsfri. Du hittar mer information om hur man jobbar med AB-test på vår hemsida.

Om man letar efter rena användbarhetsproblem är det bra att göra vanliga enkla användartester. Komplicera inte det hela för mycket. Du behöver inte vara så noga med att välja ut användare. De flesta användbarhetsproblem är universella och inte beroende av målgruppen. Ta några som inte känner till er sajt. Ge dem en enkel uppgift och spela in vad som händer. Man kan göra det hela mycket mer avancerat men då är risken att det inte blir gjort alls. Bättre några enkla test än inga alls.

Slutligen, testning är mer än livsstil än en teknik. Många säger - "Ja, vi måste bara göra färdigt först, sedan ska vi testa." Men man blir aldrig färdig och ju tidigare man testar desto billigare är det att rätta till felen. När ni ska lansera en ny funktion eller del av sajten – fråga dig inte om ni ska testa utan när ni ska testa. Testning ska vara en helt naturlig del i er utvecklings- och lanseringsprocess.

Gå nu tillbaka till din egen sajt. Fundera på vilka av tipsen du ska börja med. Skriv ner en att-göra-lista och börja optimera dina sidor redan idag. Ju snabbare du kan göra enkla förbättringar, desto snabbare kan du börja se resultat på det ställe där det värmer mest – i plånboken.

Bild 1: Flickr/Vectorportal
Bild 2: Flickr/NASA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar