Som småföretagare är det viktigt att kunna sälja sin affärsidé, både till kunder och investerare. Att sälja in sin affärsidé kallas för att pitcha. Det finns olika sätt att pitcha, dels beroende på vem som lyssnar och dels beroende på vad du vill att åhöraren ska göra. Men oavsett vilket måste din presentation vara tydlig och rakt på sak och helst inte längre än 30-60 sekunder. En bra pitch ska göra att produkten eller tjänsten är lätt att förstå och helst även vara så välbeskriven att den som lyssnar kan se produkten framför sig. Det gör att åhöraren kommer ihåg den lättare. Pitchen ska vara informerande men samtidigt inte innehålla onödiga detaljer. Ge gärna exempel och kom ihåg att vara ärlig och genuin. Sist men inte minst: öva öva, öva! Du ska kunna din pitch utantill, som ett rinnande vatten.
Inte sällan kan det vara lyckat att anpassa din pitch för att, beroende på vilken tjänst- eller produkt du säljer, verkligen få fram vad det är du vill ha sagt. Du kan även anpassa din pitch beroende på vem åhöraren är, alltså beroende på om du pratar med en investerare eller en kund. När du argumenterar för din produkt ska du lyfta fram de nyttor som den erbjuder kunden.
Funktionell nytta
Vad fyller din produkt för funktion? Det här är någonting som dina åhörare ska förstå direkt, antingen via konkreta argument eller bra exempel som visar på fördelarna. Du bör snabbt trycka på den funktionella nyttan och bevisa med fakta varför just din produkt är bäst. Exempelvis hur ett tvättmedel tar bort fläckar på bästa sätt.
Emotionell nytta
Daniel Kahneman fick Nobelpriset i ekonomi 2002 efter att ha bevisat att människor väljer med hjärtat men motiverar med hjärnan. En lyckad pitch måste alltså spela både på åhörarens känslor och på hans/hennes förnuft. Emotionell nytta baseras på hur din kund mår när han eller hon använder din produkt. Kommer personen som använder tvättmedlet att känna sig mer effektiv eller nöjd med sig själv? De emotionella nyttorna kommer utöver själva funktionen. Du kan välja att antingen illustrera eller berätta för dina åhörare på ett sätt som gör att de kan leva sig in i pitchen. Betona de känslor som din produkt eller ditt varumärke väcker.
Social nytta
Utöver funktionen och de känslor som produkten kan väcka, är det även viktigt att visa fördelar som kan uppstå när kundens omgivning ser att de använder produkten. Vad säger din partner när tvättmedlet tagit bort den omöjliga fläcken? Vilka känslor uttrycker han/hon? Varje produkt kan få nya fördelar när de konsumeras i förhållande till den sociala situationen.
Så, vid nästa potentiella säljtillfälle, se till att pitcha alla olika nyttor med din affärsidé eller produkt. Nu vet du vad du ska fokusera på!
Bild: Flickr/sldghmmr
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar