torsdag 26 april 2012

Värt vartenda öre

Vi firar fredag med ett boktips som förhoppningsvis kan få småföretagarens framtida helgkassa att bli lite fetare.

Författarna Sarah Petty och Erin Verbeck har skrivit boken Worth Every Penny: Build a Business That Thrills Your Customers and Still Charge What You're Worth. Den handlar kort och gott (som den fylliga titeln så pedagogiskt informerar oss om) om hur du som småföretagare lär dig att ta betalt för dina produkter/tjänster.


Sarah Petty arbetade under 20 år med Coca Colas varumärke. För ca tio år sedan hoppade hon av och öppnade en fotostudio. Fem år efter start var Pettys studio en av de USA:s mest framgångsrika/lukrativa studios. Petty blev tillfrågad om hon inte ville sprida sin kunskap om hur man får sitt företag att flyga, till andra fotografer. Föreläsningsuppdragen ledde så småningom till att hon teamade upp sig med medförfattaren Erin Verbeck. Tillsammans startade de företaget The Joy of Marketing. Businessen består i att lära både fotografer och andra småföretagare hur man tar betalt enligt sitt (sina produkters/tjänsters) faktiska värde.

Hur gör man då det? Enligt författarna är en mängd element involverade i processen. Allt från varumärkesbyggande, kundtjänst, prissättning och försäljning till socialt nätverkande och pr. Det handlar i princip om att skapa ett unikt varumärka och översätta det till vinst.

Men det ska inte blandas ihop med att bara höja priserna och få mer betalt. Kärnan är att addera så mycket värde och "wow"-känsla för kunderna, att deras spontana reaktion blir just "Värt vartenda öre!"


NÅGRA HUVUDPUNKTER:
- Adding the thrill. Du kan inte bara urskillningslöst höja dina priser, om du inte säkerställt dina produkters kvalitet eller den generella servicenivån. Du måste erbjuda mer än så. Författarna kallar det "adding a thrill" för kunden. De ger ett exempel på en tatuerare, som eliminerar antalet besvikna kunder genom att göra dem 100 procent säkra på att de faktiskt vill ha det de tror att de vill ha. Innan hon sätter nålen i skinnet tar hon en bild på det ställe där kunden vill placera sin tatuering. Bilden photoshoppas ihop med det motiv kunden valt, så att de kan avgöra om de verkligen vill ha det de tror att de vill ha.

- Vikten av att erbjuda en bra kundupplevelse. Nedsatta varor eller lågpriskedjor kommer aldrig att kunna konkurrera med dig om du erbjuder högklassig service och skapar en relation med dina kunder. De kommer att betala för själva upplevelsen och känslan av köpet/produkten/tjänsten.

- Prissättning after efterfrågan. Du kanske tror att du vet vad det betyder, men författarna twistar till den traditionella betydelsen något. Kortfattat innebär det att sätta ett rimligt pris och sedan skapa en efterfrågan som möter den prissättningen.

Det är inga piece of cake-förslag, men boken är fylld av konkreta tips och framgångsexempel för hur du kan dra punkterna vidare. I slutet av varje kapitel listas enkla att göra-punkter som du kan realisera när du vill.

Boken finns att köpa på Amazon.com/WorthEveryPenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar