onsdag 25 april 2012

Prata med kunden!

- Nyckeln till framgång för nystartade företag

Sedan 1973 har det amerikanska magasinet Entrepreneur inspirerat, informerat och hyllat entreprenörer inom olika branscher. Sedan ett antal år tillbaka finns de även på nätet, under chefredaktör Amy Cospers ledning. Syftet är att erbjuda konkreta lösningar på de utmaningar som man som entreprenör kan möta, inklusive tips, verktyg och nyheter som på ett eller annat sätt kan sätta fart på businessen.

Idag inspireras vi av ett blogginlägg från skribenten Carol Tice, som tidigare i april skrev om "The One Simple Task That Will Help Your Startup Succeed". Nedan en sammanfattning av Tice's inlägg.


PRATA MED KUNDEN!
- Nyckeln till framgång för nystartade företag

Många nystartade företag missar en av utvecklingsfasens viktigaste nyckelkomponenter. Att prata med potentiella kunder innan företaget slår upp dörrarna. Det borde vara en självklarhet för alla nyföretagare att genomföra en miniundersökning som säkerställer att man är på rätt spår. Kommer folk att vara villiga att köpa det jag erbjuder? Vad är de i så fall villiga att betala? Våga fråga! Svaren kan komma att överraska dig.

Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att lyssna på potentiella kunders feedback. Motsatsen, att utesluta dem helt, kan komma att kosta dig en massa tid och pengar – i värsta fall till och med ditt företag.

Robin Chase, en av grundarna av Zipcar, exemplifierar hur kunden redan från företagsstart kan vara en värdefull tillgång. När Zipcar var i uppstartfasen skrev Robin ner att antal potentiella företagsnamn på lappar och delade ut till personer i hennes närhet. Hon förklarade ingenting om företaget utan delade bara ut lapparna och frågade "Vad associerar du namnen på lapparna med?". Hon upptäckte rätt snabbt att flera av hennes egna favoritnamn inte funkade alls. De snarare förvirrade än förtydligade för kunderna vad verksamheten handlade om. Trots att företaget erbjuder samåkningstjänster hamnade till exempel namn som innehöll ordet "share" bland de minst uppskattade.

Ash Maurya, grundare till Spark59 ger här sina tips på hur man kan få fram bra och effektiv respons:
1. Var försiktig med fokusgrupper. Ofta finns det en eller ett par personer i en fokusgrupp med väldigt starka åsikter. De beslagtar lätt diskussionen och pressar alla att hålla med honom eller henne. Var uppmärksam på hur diskussionen utvecklar sig! Kanske är det bättre att prata med personerna en och en, än att samla tio personer i ett rum där det slutar med att alla adapterar en persons åsikt?

2. Strunta i undersökningar med förutbestämda svar. Att genomföra en undersökning kan vara problematiskt. I stället för att ställa frågor och föreslå svar – låt dina kunder berätta vad som är viktigt för dem.

3. Titta på kroppsspråket. Det andra problemet med att skicka ut enkäter är att du inte kan se hur kunderna reagerar på din idé. Maurya menar att kroppsspråkets ledtrådar är lika mycket en indikator på problemens och lösningens passform som själva svaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar