onsdag 30 november 2011

Gästkrönika: Sluta jiddra, börja samarbeta!

- På nätet vinner du på att samarbeta med dina konkurrenter

Antalet nya sajter exploderar. Det är ett faktum som får allt för många oinvigda (ofta småföretagare) att bli avskräckta från att satsa på webben. Men det är också ett faktum att det enorma antal sajter och områden, som täcker i stort sätt hela spektrumet av existerande ämnen, har fått nästan två miljarder människor att gå online.

Webbnärvaro är inte ett nollsummespel. Ordet "nollsummespel" är en ekonomiterm som används för att beskriva en situation där en persons vinst innebär någon annans förlust. Så fungerar inte webben. Ju fler människor som surfar, deltar och berikar webben, desto mer publik och pengar forsar det istället in. Tack vare den här dynamiken är andra sajter aldrig din fiende. Andra sajter är din vän.


Fysiska butiker med snarlika utbud och målgrupper hamnar ofta i en konkurrenssituation. Men konkurrens ”offline” behöver inte utesluta samarbete online. Startar du en sajt inom din nisch på nätet och upptäcker att tre andra sajter pysslar med samma sak som du, kan det lätt kännas som att det uppstår en tävlingssituation mellan er. Men er riktiga tävling är egentligen att skapa ett så pedagogiskt verktyg som möjligt, för att era kunder ska kunna handla just era typer av produkter eller tjänster online. Om ni tillsammans kan få andra människor/konsumenter att inse att webben är det bästa stället att köpa era typer av varor på – ja, då det hjälper er alla.

Vill du inte ta steget fullt ut direkt finns det andra typer av samarbeten som också kan resultera i en win-win situation. Alliera dig med sajter som inte erbjuder exakt samma produkter och tjänster som du själv. Samarbeta med sajter som har samma publik (eller målgrupp, om du så vill), men ett annat utbud. Till exempel skulle en sajt som säljer Countrymusik kunna samarbeta med en sajt som säljer Cowboyhattar.

Min poäng är att det finns en ocean av potentiella kunder där ute. Att samarbeta med andra som försöker fiska i samma ocean ökar dina chanser att lyckas. Det är bättre att ha en procent av en miljardmarknad än 100 procent av en miljonmarknad.


Arbeta tillsammans med andra online och lär av människor som idag står där du vill stå i morgon. Webben växer fortfarande så det knakar – mycket tack vare konsumenternas allt starkare sug att köpa produkter och/eller tjänster på nätet. Bli en del av det – även om det är en liten del – och du kommer att bli förvånad över belöningarna som väntar dig.

Jag heter Fredrik Lyreskog och jobbar med content marketing. Vill du läsa fler artiklar som denna? Besök min blogg Wolber.se

Vill du komma i kontakt med mig så finns jag på Twitter och Google+

Vi hörs!

Bild 1: Seniorliving.org

Bild 2: www.flickr.com

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Vi ehandlarepå twitter resonerar ofta så sinsemellan, att vi konkurrerar inte med varandra utan vi konkurrerar med den traditionella handeln. Genom att tillämpa sharing is caring principen ökar vi tillsammans vår konkurrenskraft, inte gentemot varandra utan mot den fysiska butiken. /Peter

    SvaraRadera
  2. Tack, jag tycker att det är en viktig reminder för många. Det är föredömligt att #ehandel-gänget boostar varandra på det sättet! Precis som det vi ser under #Entreprenörskap på Twitter också. Jag tror alla blir glada vinnare på det utbytet.
    Jag går bara och väntar på siffror som kan bekräfta detta! :)

    SvaraRadera